Godło Polski
BIP

INNOWACJA „PROCENTOWY ZAWRÓT GŁOWY”

Motywacją do podjęcia modyfikacji oceniania jest spostrzeżenie, że największą przeszkodą w osiąganiu sukcesu przez uczniów jest brak motywacji. Oceny szkolne nie wpływają motywująco, gdyż uzyskanie oceny niedostatecznej działa na ucznia hamująco i wywołuje obawę przed podjęciem poprawy tej oceny. Dobrze wiemy, że tylko zmotywowany i zaangażowany uczeń jest w stanie wiele zapamiętać z zajęć, w których uczestniczy. Ważna jest również samodzielność uczniów, dostępność do wiedzy, sposób jej podania oraz możliwość zweryfikowania stopnia opanowania tematu. Wszystko to tchnęło mnie do podjęcia wyzwania może nie nowatorskiego na skalę kraju, ale z pewnością innowacyjnego w skali naszej szkoły - powiedziała Dyrektor Agnieszka Korotczuk - Od początku roku szkolnego oceniam osiągnięcia ucznia przekazując mu procentowy wynik osiągnięć bez zamiany go na ocenę. Głównym powodem jest fakt, że napisanie pierwszego sprawdzianu na 20%,a kolejnego na 40% przy ocenianiu w skali od 1 do 6 powoduje wpisanie dwukrotnie oceny niedostatecznej i nie daje uczniowi informacji zwrotnej, że drugą pracę napisał dwa razy lepiej.

Poniżej sposób realizacji założeń w codziennej pracy:

Lekcje:

  • jasny cel - każda lekcja rozpoczyna się podaniem jednego celu sformułowanego językiem ucznia;
  • parowanie przez losowanie - uczniowie do odpowiedzi są losowani za pomocą kartoników z ilustracjami, które losują na początku lekcji, a drugi komplet ma nauczyciel, który dokonuje losowania w trakcie zajęć, bądź z użyciem koła fortuny z imionami uczniów;
  • ewaluacja końcowa – każdy uczeń wybiera spośród 3 kolorów kartkę, która odpowiada jego własnej samoocenie poziomu opanowania i zrozumienia tematu:
  • zielony – bardzo dobrze czuję się w temacie;
  • żółty – musze jeszcze poćwiczyć;
  • zielony – zupełnie nie rozumiem.
    • „kontrolki” ewalucyjne – krótkie zadania w testportalu lub quizizz na ocenę zamiast ocenianych prac domowych czy kartkówek.

Prace uczniów:

  • stosowanie na pracach pisemnych dwóch kolorów: zielony – dobrze i czerwony – do poprawienia;
  • podawanie wyniku końcowego i zapis w mobidzienniku w postaci procentowej;
  • 4 razy po 2 razy – zaplanowanie 4 prac pisemnych w całym roku szkolnym, które są powtarzane jako poprawy po raz drugi przez wszystkich uczniów – uczeń widzi swój postęp, a do oceny śródrocznej i rocznej uwzględniany jest lepszy wynik.

Oceny śródroczne i roczne:

  • oceny śródroczne i roczne wystawiane są w skali od 1 do 6 z uwzględnieniem skali procentowej podanej w Statucie Szkoły po przeliczeniu osiągniętego średniego wyniku procentowego oraz z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji ucznia i jego zaangażowania w zajęcia i proces uczenia się.

Stosowane ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w zgodzie z zasadami prawa oświatowego. Wszystkie te starania podejmuję również z tego powodu, że dotychczasowa praca uczniów opierała się głównie na pozytywnym zaliczeniu sprawdzianu, bez zagłębiania się w temat, czy ja to rozumiem i czy będę umiał wykorzystać na egzaminie maturalnym. Mam nadzieję, że cała 3f podchodzi równie entuzjastycznie do tych innowacyjnych nowości jak ja:)

/Agnieszka Korotczuk/

Iza
< Cofnij
Wszelkie prawa zastrzeżone przez
Zespół Szkół Ekonomicznych w Kaliszu
Projekt i realizacja:
Media Essence / mediaessence.pl