1. Podstawa prawna:
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572
z późn.zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r.
w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. Nr 56, poz. 506 , z późn. zm)
2. Autorki innowacji:
imię nazwisko: Urszula Józefiak, Izabella Rogińska
wykształcenie: wyższe magisterskie
z przygotowaniem pedagogicznym
zajmowane stanowisko: nauczyciele matematyki
stopień awansu zawodowego: nauczyciele dyplomowani
3. Rodzaj innowacji: metodyczna
4. Osoby wdrażające innowację:
mgr Urszula Jozefiak nauczyciel matematyki
mgr Izabella Rogińska nauczyciel matematyki
5. Termin wprowadzenia i czas trwania innowacji:
01.09.2015r. – 20.04.2016r.
6. Szkoła, w której prowadzona jest innowacja:
Zespół Szkół Ekonomicznych
Technikum Nr 2 im. gen Mieczysława Smorawińskiego
ul. Legionów 6
62-800 Kalisz
woj. wielkopolskie
7. Motywacja wprowadzenia innowacji.
Rozwój cywilizacyjny wymusza coraz większe zapotrzebowanie na osoby z wykształceniem ścisłym.
Funkcjonowanie we współczesnym świecie wymaga umiejętności stosowania matematyki w rozmaitych sytuacjach od selekcji i analizy informacji po rozwiązywanie złożonych interdyscyplinarnych problemów. Wykształcenie matematyczne jest fundamentem wykształcenia i sprzyja zarówno karierze zawodowej jak i radzeniu sobie z problemami dnia powszedniego. Uczniowie nie dostrzegają powiązania między przedmiotami ścisłymi, uczą się jednokierunkowo, nie potrafią użyć wiedzy zdobytej na matematyce w życiu codziennym.
Przy opracowywaniu tej innowacji brałyśmy pod uwagę fakt, że matematyka jest taką dziedziną kształcenia, w których metody nauczania sprzyjają rozwijaniu umiejętności samodzielnej pracy, a także uczą stawiania pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi.
Do realizacji tego programu przewidziałyśmy stosowanie różnorodnych aktywizujących metod i środków dydaktycznych, aby kształtować twórcze myślenie oraz uczenie się samodzielności a co za tym idzie przygotowanie młodzieży do kontynuowania nauki na studiach. Innowacja zakłada rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni, rozumowania i wnioskowania przydatnych w nauce matematyki.
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie w oparciu o szkolny program nauczania MATEMATYKA zakres podstawowy i rozszerzony Wojciecha Babiańskiego, Lecha Hańko, Doroty Ponczek, Wydawnictwo Nowa Era i wzbogacona o elementy edukacji dotyczące wykorzystania matematyki w życiu codziennym w ramach tzw. godzin karcianych (art.42 ust.2 pkt 2 Karty Nauczyciela).
9. Organizacja nauczania
Innowacja przeznaczona jest głównie dla uczniów klasy III b i III c kształcących się
w zawodzie TECHNIK EKONOMISTA oraz dla pozostałych uczniów klas trzecich. Matematyka w klasie III b i III c realizowana jest na poziomie rozszerzonym.
Zakres innowacji oraz formy jej realizacji zaplanowane zostały w taki sposób,
aby nie pociągały za sobą konieczności przeznaczania na ten cel środków z budżetu organu prowadzącego. Wprowadzenie proponowanej innowacji pedagogicznej nie wymaga specjalistycznej bazy dydaktycznej, zatem posiadane przez szkolę zasoby organizacyjne zaspokoją w zasadniczej części potrzeby wynikające z jej realizacji.
Realizacja zawartych w programie treści będzie przebiegała w czasie planowych lekcji matematyki.
10. Cele ogólne innowacji:
Głównym celem programu innowacyjnego jest przekazanie uczniom tych wiadomości, umiejętności i sprawności, które pozwolą sprawnie funkcjonować we współczesnym świecie.
Ważnym zadaniem nauczyciela jest pobudzenie aktywności uczniów, rozbudzanie
i rozwijanie ich indywidualnych zainteresowań, organizowanie nauki i samokontrola, wdrażanie do samodzielnego rozwiązywania problemów z wykorzystaniem różnych źródeł informacji, rozwijanie umiejętności stosowania wiedzy w życiu codziennym.
Celem innowacji jest wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz wdrażanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia we współczesnym społeczeństwie. Kształcenie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji
z różnych źródeł.
Ważne jest również doskonalenie umiejętności planowania, organizowania i oceniania własnej nauki. Rozwijanie umiejętności prezentowania wyników swojej pracy.
Szczegółowe cele nauczania innowacji pedagogicznej:
- przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej w rozwiązywaniu problemów życia codziennego,
- kształtowanie rozumienia i porozumiewania się językiem matematyki,
- wykazanie przydatności wiedzy matematycznej w życiu codziennym,
- wyrabianie systematyczności, pracowitości, wytrwałości poprzez prowadzenie samodzielnych obserwacji i badań,
- kształtowanie umiejętności prezentowania wyników obserwacji i badań w sposób ciekawy i czytelny,
- kształtowanie wyobraźni i myślenia abstrakcyjnego,
- rozwijanie sprawności rachunkowej
- pobudzanie do twórczego myślenia,
- wdrażanie do ścisłego rozumowania,
- rozwijanie logicznego myślenia.
Metody pracy:
- obserwacja zmian zachodzących na rynku walutowym,
- organizacja zajęć w banku i innych instytucjach,
- oglądanie reklam bankowych,
- obserwacja pracy obiektów handlowych,
- rozmowa oraz wymiana doświadczeń na temat wyznaczonych zadań,
- organizacja konkursu matematycznego,
- rozwiązywanie zadań na zastosowanie wiedzy w praktyce,
- zespołowe i indywidualne prace długoterminowe,
- prowadzenie wybranych lekcji z zastosowaniem technik informatycznych.
- Lekcje odbywające się przy pomocy technik multimedialnych będą opierały się
- o zastosowanie następujących programów edukacyjnych:
- program matematyczny GeoGebra – jest bezpłatnym wieloplatformowym oprogramowaniem matematycznym, które łączy geometrię, algebrę, tabele, grafikę, statystykę i analizę matematyczną w jednym pakiecie.
- Multibook i Multiteka – wydawnictwo Nowa Era
- EduROM Matematyka (Szkoła ponadgimnazjalna) . EduROM multimedialna baza wiedzy Matematyka to bogaty i obszerny program komputerowy, obejmujący cały materiał nauczania matematyki w szkole ponadgimnazjalnej.. Ogromny zasób wiedzy, wszechstronna analiza omawianych treści, programy narzędziowe i dodatkowe opcje czynią z eduROM-u wygodne i nowoczesne narzędzie.
11. Treści kształcenia.
Udział uczniów w innowacji zmotywuje ich do udziału w różnych konkursach matematycznych da im większą szansę na wysokie wyniki w nauce przedmiotów ścisłych.
Pozwoli także na lepsze przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego.
Jednym z celów innowacji jest wykorzystanie technologii informacyjnych w procesie zdobywania wiedzy, dlatego podczas zajęć wykorzystywać będziemy programy komputerowe ułatwiające modelowanie, symulację oraz matematyczną analizę eksperymentów.
Dzięki rozszerzeniu programu z matematyki uczniowie będą mogli praktycznie wykorzystywać wiedzę w życiu codziennym i poznać ogromne znaczenie matematyki dla innych dziedzin życia.
Realizacja celów innowacji będzie obejmowała działy matematyki:
- wielomiany, funkcje wymierne, okresowość funkcji trygonometrycznych: obserwacja i analiza zmian zachodzących na rynku walutowym, obserwacja i analiza pracy obiektów handlowych,
- ciągi: obserwacja i analiza reklam bankowych.
- planimetria: obserwacja symetrii w przyrodzie, architekturze , sztuce.
Nowatorski charakter innowacji polegać będzie na realizacji podstawy programowej
z matematyki i umiejętności wykorzystania wiedzy do twórczego rozwiązywania problemów. Planujemy realizację zagadnień:
- Podróże dookoła świata (rodzaje walut, kursy walut, organizowanie wycieczek, najkorzystniejsze oferty).
- Lokujemy pieniądze ( operacje bankowe, gromadzimy oszczędności, funkcjonowanie giełdy, ekonomiczne operowanie „własnymi dochodami”, nieprzewidziane wydatki).
- Inwestycje w domu, remont mieszkania.
- Wizyta w markecie.
- Promocje - analiza ofert handlowych.
- Opłaty, rachunki.
- Symetria w przyrodzie, architekturze i sztuce.
Uczniowie objęci innowacją podczas jej realizacji będą gromadzić materiały, dane statystyczne, prowadzić ankiety, prezentować ekonomiczne rozwiązania, badać i oceniać opłacalności pewnych przedsięwzięć.
Proponowana innowacja wywoła pozytywne zmiany wychowawcze, przyzwyczajając uczniów do projektowania i organizowania pracy własnej oraz w zespołach podczas wykonywania ćwiczeń w szkole.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
1. Rozwiązywanie problemów z użyciem odpowiedniego języka i symboli matematycznych.
2. Uzyskanie przez uczniów dobrych wyników na egzaminie maturalnym.
3. Rozwijanie logicznego myślenia i pomysłowości w rozwiązywaniu problemów.
4. Uczenie krytycznego, analitycznego myślenia, umiejętności wyciągania jakościowych
i ilościowych wniosków.
5. Rozwiązywanie zadań rachunkowych i konstrukcyjnych o podwyższonym stopniu.
6. Dowodzenie niektórych własności i twierdzeń.
7. Używanie we właściwy sposób operacji na liczbach i symbolach.
8. Wykorzystywanie własności miar figur płaskich.
9. Nabycie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz umiejętności dobierania i wykorzystywania różnego rodzaju oprogramowania
do przetwarzania tych informacji.
10. Nabycie umiejętności wykorzystania oprogramowania użytkowego i edukacyjnego
do nauki własnej.
11. Umiejętność graficznego przedstawiania wyników obliczeń i doświadczeń
z wykorzystaniem technik multimedialnych.
12. Samodzielność w myśleniu i formułowaniu.
12.Bibliografia:
- Matematyka 2 – podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, zakres rozszerzony/ Wojciech Babiański, Lech Chańko, Joanna Czarnowska, Grzegorz Janocha; wydawnictwo Nowa Era.
- Matematyka 2 – Zbiór zadań dla szkół ponadgimnazjalnych, zakres podstawowy
i rozszerzony / Joanna Czarnowska, Jolanta Wesołowska, Barbara Wolnik, Wojciech Babiański ; wydawnictwo Nowa Era.
- Matematyka 2 – Ćwiczwnia i zadania dla szkół pond gimnazjalnych, zakres rozszerzony / Wojciech Babianski, Lech Hańko, Joanna Czarnowska ; wydawnictwo Nowa Era.
- Teraz matura 2015 – matematyka, poziom rozszerzony. Arkusze maturalne / Ewa Muszyńska, Marcin Wesołowski; wydawnictwo Nowa Era.
- Teraz matura 2015 – matematyka, poziom rozszerzony. Vademecum / Maciej Antek, Piotr Grabowski; wydawnictwo Nowa Era.
13. Materiały dydaktyczne
- Laptopy, rzutnik, tablica interaktywna.
- Podręcznik i zbiory zadań.
14 .Sposoby ewaluacji:
W trakcie realizacji innowacji dokonywana będzie ewaluacja. Ewaluacja będzie miała na celu sprawdzenie, czy realizacja innowacji przebiega zgodnie z założeniami i czy uzyskiwane efekty spełniają oczekiwania autorek.
W celu dokonania ewaluacji programu, na bieżąco zbierane będą informacje na temat jej realizacji: opinie uczniów uzyskiwane podczas bezpośrednich wywiadów i obserwacji.
Na bieżąco też będą wprowadzane niezbędne zmiany i korekty programu, stosownie
do uzyskiwanych informacji zwrotnych.
Narzędziami ewaluacji będą także:
- projekty edukacyjne,
- obserwowanie wyników pracy i postępów uczniów,
- organizowanie wystaw jako efektu końcowego,
- gromadzenie wyników dotyczących osiągnięć uczniów w konkursach,
- analiza dokumentacji źródłowej, wnioski z obserwacji uczniów oraz własne odczucia i refleksje nauczyciela wdrażającego innowację,
- analiza dokumentacji i działań przez dyrekcję szkoły.
Sprawozdanie z realizacji innowacji zostanie przedstawione po jej zakończeniu radzie pedagogicznej na posiedzeniu podsumowującym roczną pracę.
14. Koszt innowacji: ze środków Rady Rodziców.
15. Uchwała Rady Pedagogicznej o wprowadzeniu innowacji pedagogicznej:
załącznik nr 1.
16. Opinia Rady Pedagogicznej dotycząca planowanej innowacji pedagogicznej: załącznik nr 2.
17. Zgoda autorek na prowadzenie innowacji: załącznik nr 3.
18. Pisemna zgoda Dyrektora i zobowiązanie się do realizacji innowacji poprzez zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych, kadrowych, materialnych oraz zobowiązanie do oceny wyników innowacji: załącznik 4.
19. Karta zgłoszenia innowacji pedagogicznej: załącznik 5.
Opracowały:
Urszula Józefiak
Izabella Rogińska
286
282
Tomasz