W dniu 29 listopada 2024 r. w Sali 33 odbyła się debata uczniowska na temat: Bezpieczne poruszanie się w sieci oraz krytyczna analiza informacji dostępnych w internecie.
Prezentujący uczniowie z klasy czwartej E przedstawili mechanizmy, które wpływają na informacje zdobywane przez człowieka, ich jakość i sposoby weryfikacji nabytych wiadomości.
Uczniowie omówili efekt potwierdzenia, który polega na tym, że chętniej chłoniemy przekazy zgodne z naszym światopoglądem, słuchamy tego, co chcemy usłyszeć a inne informacje, które niekoniecznie nam pasują po prostu omijamy.
Inna grupa uczniów omówiła chwytliwe nagłówki, tzw. Clickbaity i ich wpływ na racjonalną ocenę całości przekazu, zwróciła uwagę na weryfikację źródła informacji i ilustrujących je fotografii, zwróciła uwagę w jaki sposób odbierać i selekcjonować otaczające nas z zewsząd informacje.
O fake newsach, bańce informacyjnej i komorze echa opowiadali następni uczniowie. Podając definicje i przykłady z otaczającej nas rzeczywistości. Pytaniami i aluzjami spowodowali, że publiczność być może zacznie dbać o higienę otaczającej ich zewsząd informacji, z których tylko niewielka część jest prawdziwa.
Podsumowanie debaty odbyło się za pomocą quizu złożonego z sześciu pytań, na które zgromadzeni uczniowie – nie zawsze poprawnie – odpowiadali.
/P. Patysiak/
Iza