Godło Polski
BIP

PRAKTYKI ZAWODOWE W PORTUGALII DOBIEGŁY KOŃCA

W dniu 02.10.2021r. grupa 16 uczniów i uczennic z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Kaliszu zakończyła trwające 4 tygodnie praktyki zawodowe w Portugalii, które odbyły się w ramach projektu Erasmus+ „ Wielkopolskie talenty na europejskim poziomie” realizowanego we współpracy z Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu.

Wyjazd był dowodem na to, że podróże kształcą. Młodzież w praktyczny sposób uczyła się zawodu, języka angielskiego i portugalskiego, poznała kulturę, historię i geografię Portugalii. Zwiedziła między innymi Porto, Bragę, Aveiro, Costa Nova, dwa sanktuaria maryjne: Bom Jesus i Sameiro oraz urocze miasteczko Guimaraes, które jest określane mianem kolebki Portugalii ponieważ było pierwszą stolicą kraju. To wyjątkowe doświadczenie zawodowe i życiowe na długo pozostanie w ich pamięci.

Zapraszamy do zapoznania się z relacją z ostatniego tygodnia pobytu, którą przygotowali: Paulina Witczak, Julia Druciarek, Jakub Stasik i Dawid Walkowiak.

„Czwarty tydzień naszego wyjazdu zaczęliśmy od spokojnej niedzieli, która potrzebna była nam na zregenerowanie sił przed nadchodzącym intensywnym tygodniem. W poniedziałek przyjechaliśmy do naszych miejsc pracy wypoczęci, ale też smutni z uwagi na to, że zaczynał się nasz ostatni tydzień w Portugalii. We wtorek każdy z nas skrupulatnie uzupełnił swój dziennik praktyk, który następnie w środę, która była naszym ostatnim dniem praktyk, przekazał do podpisu swoim pracodawcom. Pożegnaliśmy się z naszymi przyjaciółmi, szefostwem oraz kierowcami. W czwartek obudziliśmy się w bojowych nastrojach, wiedząc, że czeka na nas wielkie wyzwanie - niespodzianka przygotowana przed Eduplus. Pojechaliśmy nad ocean, gdzie czekały na nas lekcje surfingu. Po półtorej godzinie zajęć z instruktorami byliśmy zmęczeni, ale szczęśliwi. Z uśmiechami na twarzach wróciliśmy do hotelu, gdzie przygotowaliśmy się na pożegnalną kolację. Był to wyjątkowy i uroczysty wieczór podczas którego otrzymaliśmy certyfikaty potwierdzające odbycie praktyk z Erasmus+ i drobne upominki od Eduplusa.
Następnego dnia niespodzianek ciąg dalszy! W piątek wybraliśmy się na wycieczkę do magicznej miejscowości o nazwie Aveiro, którą Portugalczycy nazywają ich własną Wenecją! Główną atrakcją w mieście było przepłynięcie po niezwykle czystej rzece Vouga na kolorowych gondolach. Przewodnik opowiadał nam o wielu mostach, które swoimi latami sięgały nawet do początku pierwszej wojny światowej. Robiliśmy zdjęcia i opalaliśmy się w blasku słońca, które dawało się we znaki.
Po przerwie na lunch udaliśmy się do kawiarni, aby spróbować najpopularniejszych w Aveiro, ale też w Portugalii - ovos moles- ciasteczek wypełnionych kremem z żółtek.
W drodze powrotnej wstąpiliśmy jeszcze do znanej na całym świecie miejscowości Costa Nova, która swoją sławę zawdzięcza długiej ulicy pełnej kolorowych domów. Było to idealne miejsce i okazja do zdjęć pamiątkowych.
Wróciliśmy do hotelu i spakowaliśmy nasze walizki, po czym udaliśmy się na spoczynek, była to nasza ostatnia noc w Portugalii. W sobotę rano przyjechał po nas autobus, który zawiózł nas na lotnisko w Porto. Po trzygodzinnym locie wylądowaliśmy w Monachium, gdzie podczas czterogodzinnej przesiadki każdy z nas wspominał każdy dzień z wyjazdu. Przed dwudziestą trzecią wylądowaliśmy w naszej stolicy i tak zakończyła się nasza miesięczna wyprawa. Wróciliśmy z szerokimi uśmiechami na twarzach, opaleni i bogatsi o nowe doświadczenia.”

W czasie wyjazdu opiekę nad grupą sprawowały panie: Beata Antczak, Ewa Tomczak i Anita Zybała.