Jeszcze nie tak dawno tzw. zasady dobrego wychowania sterowały naszym życiem. Przez ich pryzmat ocenialiśmy dzieci, znajomych i nieznajomych w różnych sytuacjach życiowych. Rozluźnienie obyczajów spowodowało, że wiele z ponadczasowych norm odeszło w zapomnienie. Młodzież często nie zna, a jeżeli zna, to niechętnie respektuje zasady savoir- vivre. Jest to więc ważny problem i spore wyzwanie dla wychowawców.
Dnia 17 lutego 2017 roku odbyła się debata szkolna przygotowana przez uczennice klasy IIc Dominikę Zasadę oraz Klaudię Zdziś pod opieką p. Agaty Pierzchalskiej. Dotyczyła ona zasad dobrego zachowania i zasad powszechnie obowiązującego savoir-vivre'u. Na debatę przyszli reprezentanci uczniów wszystkich klas oraz dyrektor szkoły p. Magdalena Mocna.
Na początku uczennice II c przedstawiły wyniki ankiety, którą przeprowadziły wśród uczniów we wszystkich klasach naszej szkoły, aby sprawdzić, jak uczniowie postrzegają wybrane zasady dobrego zachowania. Wyniki zaprezentowano w formie prezentacji multimedialnej na wykresach. Następnie młodzież obejrzała film pt.” ZASADY SAVOIR-VIVRE. Po czym odbyła się debata, podczas której dyskutowano na powyższy temat, odpowiadała na pytania moderatorek oraz uzasadniała swoje stanowisko podczas żywej dyskusji.
Celem debaty było: zapoznanie młodzieży ze standardami dobrego wychowania. Wskazanie uczniom wpływu savoir-vivre na codzienne życie i relacje rówieśnicze. Przekonanie uczniów o konieczności i niezbędności poznania oraz przestrzegania zasad dobrego wychowania. Motywowanie do stosowania się do zasad savoir-vivre nie tylko na terenie szkoły. Uwidocznienie korzyści, jakie z tego płyną z przestrzegania zasad bon-ton. Podniesienie kultury osobistej wśród uczniów. Zwrócenie uwagi na potrzebę ciągłej pracy nad własnym charakterem i zachowaniem.
Iza