W naszej szkole pod kierunkiem mgr Dominiki Pawlikowskiej wdrażana jest innowacja pedagogiczna „Szkoła Tolerancji”. Jej celem jest promowanie pożądanych we współczesnym świecie postaw i zachowań, m.in. postaw antydyskryminacyjnych i prospołecznych, uwrażliwienie młodzieży, wyposażenie jej w wiedzę i umiejętności z zakresu budowania pozytywnych relacji z drugim człowiekiem na zasadzie otwartości i tolerancji. W związku z realizacją innowacji uczniowie uczestniczyli już w wycieczce śladami mniejszości narodowych w Kaliszu we współpracy z dr P. Sobolewskim prezesem Koła Przewodników Miejskich i Terenowych Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego w Kaliszu; przespacerowali się z aparatami fotograficznymi po ulicy Niecałej w poszukiwaniu śladów koegzystencji różnych kultur i narodowości; przygotowali wystawę fotograficzną „Kalisz miastem wielu kultur”, będącą efektem tej wycieczki.
Na wsparcie metodyczne i organizacyjne w zakresie realizacji innowacji wyraziło zgodę m.in. Archiwum Państwowe w Kaliszu. Klasa II E udała się 10 grudnia 2015r. do Archiwum na lekcję: „Mniejszości narodowe w dziejach Kalisza i ziemi kaliskiej”.
Uczniowie wysłuchali bardzo ciekawego wykładu wzbogaconego prezentacją wybranych materiałów archiwalnych. Zaprezentowano m.in. księgę parafii Tykadłów zawierającą akt urodzenia M. Dąbrowskiej z roku 1874, jako świadectwo obecności Rosjan w Kaliszu w latach 1837-1844 oraz 1967-1918 (Gubernia Kaliska). Uczniowie zostali zapoznani z sylwetką gubernatora M. Daragana, za czasów którego nastąpił rozkwit Kalisza. Następnie zostały zaprezentowane dokumenty z tamtych czasów m.in. : pisma Ministerstwa Kultury i Sztuki w sprawie rozbiórki cerkwi (rok 1919) . Następnie omówiono proces napływu Niemców do Kalisza (od Kongresu Wiedeńskiego). Niemcy przybyli z kapitałem, założyli fabryki włókiennicze, działali architekci niemieccy jak np. F.Reinstein, dzięki któremu powstały takie realizacje jak Pałac Komisji Województwa Kaliskiego (1823–1824), fabryka Beniamina Repphana, Rogatka Wrocławska (1827–1828), most Kamienny (1825–1826), pałac Puchalskich (1828–1831).
Przybliżono uczniom działalność rodziny Fibigerów, obejrzeliśmy dokumenty archiwalne z czasów istnienia fabryki fortepianów (1876-1947) oraz dokumenty z czasów upaństwowienia tej fabryki po 1947 roku. Fabryka istniała 130 lat i była miejscem pracy wielu kaliszan.
Następnie przybliżono uczniom historię Żydów w Kaliszu. Osiedlenia Żydów następowało od 1139r. W 1264 r. książę wielkopolski Bolesław Pobożny nadał „Statut Kaliski” – przywilej określający w punktach kwestie dla Żydów szczególnie istotne. Zaprezentowany został także dokument z 1933 roku przewidujący budowę jednego, wielowyznaniowego cmentarza w Kaliszu. Projekt nigdy nie został zrealizowany, jednak zaświadcza o tolerancyjnym i pełnym zrozumienia stosunku ówczesnych władz miasta do problemu wielokulturowości Kalisza.
Na koniec obejrzeliśmy film z zasobów Kaliskiego Archiwum Cyfrowego- wspomnienia pana Henryka Drapińskiego, który przed wojną zamieszkiwał w kamienicy na ulicy Ciasnej 13 wraz z wieloma żydowskimi rodzinami.
Lekcja w Archiwum uświadomiła uczniom, że Kalisz od wieków położony na skrzyżowaniu ważnych szlaków komunikacyjnych zawsze był miastem otwartym i przyjaznym obywatelom innych narodowości, którzy na przestrzeni jego dziejów znajdowali w nim dobrą atmosferę i sprzyjające warunki do zgodnego współżycia oraz jaki wpływ obce narody wywarły na nasze dzieje. Zrealizowane zostały także takie cele jak kształtowanie postaw tolerancji poprzez szanowanie innych kultur, poglądów i obyczajów. Znacznie poszerzyła się wiedza historyczna młodzieży na temat mniejszości narodowych.
/Dominika Pawlikowska/
Iza