Godło Polski
BIP

Seminaria dla nauczycieli

Seminaria dla nauczycieli

W dniu 1. lipca 2010 r. zakończyły się warsztaty dla nauczycieli województwa dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, opolskiego i wielkopolskiego w Hotelu „Gromada" w Poznaniu, z zakresu metodyki programu rozwijania Kompetencji Kluczowych.  Warsztaty odbywały się w dniach 28 -29 czerwca dla nauczycieli technologii informacyjnej i przedsiębiorczości a 30 - 01 lipca dla nauczycieli języków obcych i przedmiotów matematyczno - przyrodniczych. W trakcie tych  warsztatów opracowane programy zostały zaopiniowane przez nauczycieli, trenerów i koordynatorów merytorycznych poszczególnych kompetencji,  zgodnie z obowiązującymi przepisami. Programy te opracowane zostały w oparciu o aktualnie obowiązujące podstawy programowe a ponadto uwzględniają:

  • wiedzę, umiejętności i postawy wynikające z opisu Kompetencji Kluczowych zgodnie z zaleceniami Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.
  • wnioski i rekomendacje zawarte w opracowanych diagnozach  implementacji Kompetencji Kluczowych w kontekście potrzeb i uwarunkowań lokalnych i regionalnych oświaty;
  • profil kształcenia zawodowego klasy, w której program będzie wdrażany;

Opracowanie programów wspierali koordynatorzy merytoryczni poszczególnych kompetencji i trenerzy prowadząc również indywidualne doradztwo w zakresie wyprofilowania programów kształtowania Kompetencji Kluczowych poprzez wykorzystanie utworzonej podstrony Internetowej Projektu, drogą emailową  i telefonicznie.  Koordynatorzy merytoryczni poszczególnych kompetencji przekazując informacje o realizacji tego, wiodącego w Projekcie zadania, zwracali szczególną uwagę na dostrzeżone i zastosowane przez nauczycieli:

  • innowacyjne rozwiązania w zakresie celów, treści i/lub metodyki nauczania;
  • wprowadzenie nowych  bądź rozszerzonych treści dostosowanych do potrzeb praktycznych oraz oczekiwań uczniów;
  • preferowanie aktywizujących metod nauczania w kształtowaniu kompetencji kluczowych;
  • potrzebę nauczania praktycznego np.: organizowanie wycieczek, spotkań;
  • rolę  technologii informacyjnej w realizacji zajęć z różnych przedmiotów
  • możliwość wykorzystywania Internetu w nauczaniu poszczególnych przedmiotów;

Na podkreślenie zasługują spostrzeżenia koordynatorów merytorycznych dotyczące wiedzy i umiejętności nauczycieli opracowujących autorskie programy nauczania. Zwracają oni uwagę na wzrost kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie:

  • doskonalenia umiejętności  planowania pracy przez nauczycieli;
  • poznania zasad  modyfikowania i opracowywania programów nauczania;
  • doskonalenia umiejętności analizy i oceny programów nauczania;

 w Kudowie Zdroju, w terminie:
- 18-19 października - wyłącznie dla dyrektorów szkół,
- 19-20 października 2010 - dla nauczycieli z  Kompetencji Przedsiębiorczość oraz ICT 
- 21-22 października dla nauczycieli z Kompetencji z Języka Obcego oraz Matematyczno-przyrodniczej,

odbyły się I seminaria w ramach projektu podczas których wymienialiśmy się doświadczeniami w realizacji programów autorskich i doskonalić swoje umiejętności potrzebne na tym polu.

W Centrum Konferencyjno-Wypoczynkowym „SUŁKOWSKI” ul. Dworcowa 15, Boszkowo 64 - 140 Włoszakowice w terminie:

21-23 marca 2011r. – Seminarium dla Nauczycieli z zakresu kompetencji informatycznych i matematyczno-przyrodniczych.

28-30 marca 2011r. – Seminarium dla Nauczycieli z zakresu przedsiębiorczości i języków obcych.

odbyły się II półroczne seminarium, w którym udział wzięli nauczyciele z. województwa dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, opolskiego i wielkopolskiego wdrażający autorskie programy nauczania. Seminarium miało miejsce w Boszkowie w Centrum Konferencyjno-Wypoczynkowym „Sułkowski" i odbywało się w dniach 21-23 marca dla nauczycieli technologii informacyjnej i przedmiotów matematyczno - przyrodniczych oraz 28-30 marca dla nauczycieli przedsiębiorczości i języków obcych. Podczas I i II tury seminarium nauczyciele uczestniczyli w wykładzie dot. ewaluacji programów nauczania, następnie wszyscy zapoznali się z podstawowymi zasadami działania przedsiębiorstwa symulacyjnego. W następnych dwóch dniach podzieleni na grupy uczestnicy zgłębiali funkcjonowanie przedsiębiorstwa symulacyjnego, ale także mieli zajęcia o tematyce dopasowanej do kompetencji, której uczą. Uczestnicy Półrocznego Seminarium mieli również okazję, aby spotkać się z koordynatorami merytorycznymi swoich kompetencji oraz skonsultować z nimi bieżące zagadnienia, pojawiające się w trakcie wdrażania programów autorskich.

W dniu 26 października 2011 r. zakończyła się Platforma Kompetencji – III półroczne seminarium, w którym udział wzięli nauczyciele z. województwa dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, opolskiego i wielkopolskiego wdrażający autorskie programy nauczania. Seminarium ponownie odbyło się w Boszkowie w Centrum Konferencyjno-Wypoczynkowym „Sułkowski" w dniach 17-19 października dla nauczycieli technologii informacyjnej i przedmiotów matematyczno - przyrodniczych oraz 24-26 października dla nauczycieli przedsiębiorczości i języków obcych. Podczas I i II tury seminarium nauczyciele uczestniczyli w warsztatach podzieleni zgodnie ze swoją kompetencją. Brali udział m.in. w zajęciach z Biznes Planu, Wypalenia zawodowego nauczycieli, Treningu pamięci oraz użytkowania Google’a. Uczestnicy Półrocznego Seminarium mieli również okazję, aby spotkać się z koordynatorami merytorycznymi swoich kompetencji oraz skonsultować z nimi bieżące zagadnienia, pojawiające się w trakcie wdrażania programów autorskich.

 IV seminarium dla nauczycieli zostało zorganizowane w Centrum Konferencji i Rekreacji „Akwawit” w Lesznie w dniach:

  1. 4 – 6 czerwca 2012 roku dla nauczycieli przedsiębiorczości oraz przedmiotów matematyczno – przyrodniczych
  2. 11 – 13 czerwca 2012 roku dla nauczycieli technologii informacyjnej oraz języków obcych.

Tematyka zajęć w czasie seminarium była dostosowana do potrzeb i zainteresowań nauczycieli poszczególnych kompetencji wskazanych w ankietach ewaluacyjnych przeprowadzanych na każdym ze spotkań.

Nauczyciele przedsiębiorczości uczestniczyli w cyklu zajęć dotyczących rynku kapitałowego oraz emisji głosu.

 Nauczyciele przedmiotów matematyczno – przyrodniczych brali udział w warsztatach dotyczących wykorzystania narzędzi multimedialnych w nauczaniu, w szczególności  programu Geogebra wspierającego nauczanie matematyki.  Ponadto  w czasie seminarium zostały omówione zagadnienia związane z organizacją pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz zagadnienia dotyczące nowego przedmiotu – Przyroda na IV etapie edukacyjnym.

 Nauczyciele technologii informacyjnej uczestniczyli w warsztatach dotyczących kompetencji psychologiczno – pedagogicznych nauczycieli, organizacji pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych, prawidłowości uczenia się. Nauczyciele tej kompetencji doskonalili swoje umiejętności w zakresie posługiwania się platformą e-learningową. Zostali też zapoznani z nowościami w prawie oświatowym oraz aktualnościami w projekcie. Prezentowane były również ciekawe, sprawdzone w praktyce rozwiązania metodyczne wykorzystywane w realizacji różnych treści merytorycznych. Wiele uwagi poświecono opracowaniu raportu ewaluacyjnego dotyczącej wdrażanych programów.

 Nauczyciele języków obcych uczestniczyli w warsztatach dotyczących wykorzystania tablicy interaktywnej na lekcjach języka obcego, a także wykorzystania platformy e-learningowej do tworzenia testów. Ponadto nauczyciele zostali zapoznani z ciekawą  metodą edukacji językowej przez teatr.

 Wszyscy uczestnicy seminarium mieli możliwość wymiany doświadczeń, konsultacji indywidualnych z koordynatorami poszczególnych kompetencji, a także z kierownictwem Projektu.

 V seminarium dla nauczycieli zostało zorganizowane w Centrum Konferencji i Rekreacji „Akwawit” w Lesznie w dniach:

  1. 1-3 października 2012 roku dla nauczycieli przedsiębiorczości oraz przedmiotów matematyczno – przyrodniczych
  2. 8-10 października 2012 roku dla nauczycieli technologii informacyjnej oraz języków obcych.

Tematyka zajęć:

Przedsiębiorczość:

stres  szkolny  i  techniki relaksacyjne  

diagnozowanie  uczniów  –opracowanie  narzędzia diagnostycznego 

praca z uczniem trudnym

 

Technologia informacyjna

opracowywanie  lekcji na platformie e-learningowej

stres  szkolny  i  techniki relaksacyjne

praca z uczniem trudnym

wykorzystanie  e-rozwiązań  do organizacji pracy szkoły

komercyjne  i  niekomercyjne rozwiązania w organizacji pracy szkoły

 

Języki obce

 egzaminy  zewnętrzne  – teraźniejszość i przyszłość

interpretacja  wyników egzaminów  zewnętrznych;

wskaźniki  pomiaru –  jak  je czytać i rozumieć

warsztaty z emisji głosu mobilność kadry edukacyjnej

przeciwdziałanie  wypaleniu zawodowemu  –  skąd  czerpać siły, inspiracje?

ewaluacja w praktyce

Matematyczne i podstawowe naukowo - techniczne

egzaminy  zewnętrzne  – teraźniejszość i przyszłość

interpretacja  wyników egzaminów  zewnętrznych;

wskaźniki  pomiaru –  jak  je czytać i rozumieć

warsztaty z emisji głosu  mobilność kadry edukacyjnej

przeciwdziałanie  wypaleniu zawodowemu  –  skąd  czerpać siły, inspiracje?

ewaluacja w praktyce

Wszyscy uczestnicy seminarium mieli możliwość wymiany doświadczeń, konsultacji indywidualnych z koordynatorami poszczególnych kompetencji, a także z kierownictwem Projektu. Wisienka na torcie okazała się prezentacja technik relaksacyjnych tak niezbędnych w pracy zawodowej nauczyciela.

 Zajęcia VI Seminarium zostały zrealizowane w Hotelu Inter Szablewski w Dymaczewie Nowym, ul. Pod Topolami 1, 62-050 Mosina w dniach:

  • 8 - 10 kwietnia 2013 roku - dla nauczycieli kompetencji matematycznych i podstawowych naukowo - technicznych oraz dla nauczycieli technologii informacyjnej
  • 15 - 17 kwietnia 2013 roku - dla nauczycieli języków obcych i przedsiębiorczości.

Założeniem VI seminarium dla nauczycieli była prezentacja tematyki, która będzie pomocna podczas realizacji zajęć w szkołach.

Tematyka zajęć w czasie seminariów:

Nauczyciele kompetencji matematycznych i podstawowych naukowo -technicznych:

  1. Praca w grupie zadaniowej - warsztaty doskonalące umiejętności nauczycieli
  2. Modelowanie zjawisk przyrodniczych w arkuszu kalkulacyjnym
  3. Didaktea - przykład aplikacji do tworzenia programów nauczania

Nauczyciele technologii informacyjnej:

  1. A może zamiast oceniać uczniów robić gry w chmurze?
  2. Jak wspólnie pracować nad dokumentami?
  3. Jak nie tracić dokumentów i dzielić się z innymi?
  4. Zarządzanie laboratorium w oparciu o Active Directory i rozwiązania open Source.
  5. Koniec PowerPointa?
  6. Wirtualizacja w praktyce.

Nauczyciele języków obcych:

  1. Sztuka rozwiązywania konfliktów.
  2. Praca z programem ZARB.
  3. Nowe technologie i ich zastosowanie na lekcji;.

Nauczyciele przedsiębiorczości:

  1. Sztuka rozwiązywania konfliktów.
  2. Giełda papierów wartościowych. Praca z tablicą interaktywną na lekcjach przedsiębiorczości
  3. Nowe technologie i ich zastosowanie na lekcji.

W czasie seminariów umożliwia się nauczycielom uczestnictwo w wybranych przez siebie zajęciach, zgodnie z indywidualnymi potrzebami. W seminariach biorą także udział koordynatorzy merytoryczni poszczególnych kompetencji, którzy na bieżąco prowadzą konsultacje indywidualne dla nauczycieli.

 Tematyka ostatniego VII spotkania na seminarium, które odbyło się 30.09 -02.10 dla kompetencji matematycznej i przedsiębiorczości oraz 02.10 – 04.10 dla kompetencji językowej i technologii informacyjnej była następująca dla poszczególnych kompetencji:

MATEMATYKA:

Efekty realizacji zadań nauczycieli  uczestniczących w Projekcie. Prezentacja osiągnięć. Wymiana doświadczeń.

Autorski program nauczania – szybko i dobrze

Tutoring w edukacji

Spotkanie z Kierownictwem Projektu i Koordynatorami Merytorycznymi Kompetencji

Kluczowe kompetencje w codzienności.

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Efekty realizacji zadań nauczycieli  uczestniczących w Projekcie. Prezentacja osiągnięć. Wymiana doświadczeń.

Autorski program nauczania – szybko i dobrze

Tutoring w edukacji

Spotkanie z Kierownictwem Projektu i Koordynatorami Merytorycznymi Kompetencji

Kluczowe kompetencje w codzienności.

JĘZYK ANGIELSKI

Nauczanie przyjazne mózgowi

Obraz wart 100 słów: praca z obrazem
i video na lekcji.

Tutoring w edukacji

Spotkanie z Kierownictwem Projektu i Koordynatorami Merytorycznymi Kompetencji

Efekty realizacji zadań nauczycieli  uczestniczących w Projekcie. Prezentacja osiągnięć. Wymiana doświadczeń

TECHNOLOGIA INFORMACYJNA:

Tutoring w edukacji

Czy potrzebne są jeszcze platformy elearning? Edmodo jako środowisko w zastosowaniach edukacyjnych

Czym udoskonalić dydaktykę? Narzędzia web 2.0 w praktyce dydaktyczne

Spotkanie z Kierownictwem Projektu i Koordynatorami Merytorycznymi Kompetencji

Efekty realizacji zadań nauczycieli  uczestniczących w Projekcie. Prezentacja osiągnięć. Wymiana doświadczeń

 

 

Paweł
Wszelkie prawa zastrzeżone przez
Zespół Szkół Ekonomicznych w Kaliszu
Projekt i realizacja:
Media Essence / mediaessence.pl