Podstawowa rola pedagoga szkolnego to przede wszystkim analiza sytuacji wychowawczej w szkole. Obszary działania pedagoga szkolnego obejmują w zasadzie wszystkie płaszczyzny szkolnego życia wraz z uzupełnianiem, rozszerzaniem i pogłębianiem działalności dydaktyczno-wychowawczej oraz opiekuńczej, którą prowadzą nauczyciele.
Pedagog szkolny:
- rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno –pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- realizuje programy profilaktyczno-wychowawcze,
- kształtuje pozytywne postawy społeczne wśród dzieci i młodzieży (systematyczne
rozmowy, pogadanki, porady, warsztaty, zajęcia integracyjne),
- planuje i koordynuje zadania realizowane przez szkołę na rzecz uczniów,
rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia
i zawodu,
- czuwa nad realizacją obowiązku nauki,
- kontroluje postępy w nauce uczniów zagrożonych, drugorocznych,
- udziela porad rodzicom,
- wnioskuje do sądu sprawy zaniedbań środowiskowych wobec ucznia,
- udziela uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
- prowadzi profilaktykę uzależnień,
- stale współpracuje z organizacjami i instytucjami zainteresowanymi problemami
opieki, wychowania i edukacji młodego człowieka,
- udziela porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
- udziela porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,
- rozpoznaje warunki życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji, procesu dydaktyczno-wychowawczego,
- udziela pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze i dydaktyczne,
- prowadzi terapię indywidualną uczniów,
- organizuje opiekę i pomoc materialną uczniom opuszczonym, osieroconym, uczniom z rodzin patologicznych, wielodzietnych, uczniom wychowującym się w rodzinach o szczególnie trudnej sytuacji materialnej,
- wnioskuje o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanie środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich,
- prowadzi zajęcia profilaktyczne dla młodzieży.
Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga:
- gdy nie radzą sobie z nauką, potrzebują pomocy i rady z tym związanej,
- gdy ktoś stosuje wobec nich przemoc fizyczną lub słowną,
- gdy potrzebują pomocy i rady nie koniecznie związanej z nauką,
- gdy chcą porozmawiać z kimś życzliwym, nastawionym do nich przyjacielsko,
- gdy potrzebują porady w wyborze przyszłego kierunku studiów,
- gdy czują się smutni i osamotnieni,
- gdy czują, że stracili samokontrole nad przyjmowaniem używek.
Rodzice uczniów od pedagoga mogą oczekiwać:
- pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka,
- trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka - możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci,
- pomocy w diagnozie przyczyn zmiany zachowania dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami),
Nauczyciele od pedagoga mogą oczekiwać:
- analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia,
- wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego,
- wspólnego organizowania zajęć wychowawczych z młodzieżą oraz realizowania wybranych programów profilaktycznych,
- wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi różnego rodzaju problemy wychowawcze, rozmów z agresorami, ofiarami przemocy, uczniami wagarującymi, nieprzystosowaniem społecznym),
- wsparcia w podejmowaniu działań mediacyjnych w sytuacjach problemowych w szkole
administrator