W maju 2014 roku Zespół Szkół Ekonomicznych w Kaliszu zdobył tytuł Bezpiecznej Szkoły oraz członkostwo Ogólnopolskiego Klubu Bezpiecznej Szkoły.
Konkurs przeprowadzony został od 20 września ubiegłego roku do kwietnia 2014 r.
Celem konkursu było spopularyzowanie wśród uczniów w całej Polsce podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki w tym ucznia-obywatela, przeciwdziałania patologiom, tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach, solidaryzmu społecznego. Równocześnie konkurs miał służyć podniesieniu poziomu bezpieczeństwa szkół i uczniów.
Zadania konkursu Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny uczeń:
1. Przeprowadzanie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” z testem sprawdzającym dla uczniów. (odpowiedzialni: panie N. Dąbrowska, A. Wojcieszak i pan Jerzy Nowak).
2. Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. „Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości)”. (odpowiedzialna: pani Bogumiła Bielak).
3. Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych nt. „Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp”. (odpowiedzialne: panie M. Medzińska i A. Wojcieszak).
4. Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: „Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne”.(odpowiedzialna: pani M. Walendowska).
5. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat „Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić”. (odpowiedzialna: pani A. Wojcieszak).
6. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. „Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki”? (odpowiedzialni: pani D. Pawlikowska i pan R. Walendowski).
7. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować podstawy akceptujące niepełnosprawność”. (odpowiedzialna: pani A. Strzalka).
8. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Nie jesteś sam. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa lub „eurosieroctwa”, gdzie szukać pomocy”. (odpowiedzialne: panie A. Korotczuk i A. Wojcieszak).
9. Przeprowadzenie konwersatoriów na temat : „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia…” (odpowiedzialny: pan J. Cholajda).
10. Wykonanie dowolnego zadania wg tematyki wybranej przez uczestnicząca w konkursie szkołę, dotyczącej kwestii bezpiecznej szkoły lub bezpieczeństwa uczniów.
11. Udział przedstawicieli (nauczycieli, pedagogów) w seminarium „Bezpieczna Szkoła 2014”, w formule e-learning w Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.
W projekt zaangażowali się wszyscy uczniowie i nauczyciele, zaproszono wielu gości, a zagadnienia dot. Bezpieczeństwa potraktowano wielowątkowo i wielopłaszczyznowo.
Koordynatorem projektu była wicedyrektor Mariola Medzińska.
Tomasz