Informujemy, że nasza szkoła w okresie od września do grudnia 2014 roku wykonywała zadania przewidziane regulaminem konkursu Aktywna Szkoła – Aktywny Uczeń w sposób następujący:
Zadanie 1.
Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Zdrowie na talerzu
w zgodzie z piramidą żywienia zakończone testem sprawdzającym dla uczniów.
Szkolny Tydzień Promocji Zdrowia wraz z podsumowującą go debatą zwiększył świadomość młodzieży dotyczącą wpływu żywienia na przyszłe zdrowie. Ukształtował umiejętność oceny własnego sposobu żywienia, spopularyzowano wśród uczniów podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz pomógł uświadomić konieczność przestrzegania zasad piramidy żywieniowej.
Zadanie 2.
Przeprowadzenie sondażu pt. Jak dbać o swoją kondycję fizyczną, jak żyć i odżywiać się zdrowo?
Wnioski: należy kontynuować działania dotyczące zdrowego stylu życia.
Zadanie 3.
Przeprowadzenie spotkań uczniów z regionalnymi przedstawicielami sportu, przedstawicielami służby zdrowia, organizacjami społecznymi promującymi zdrowy tryb życia etc. nt. Bezpieczeństwo w sporcie oraz budowanie własnego systemu wartości poprzez osiągnięcia sportowe.
Wykonanie.
W dwóch spotkaniach uczestniczył przedstawiciel - wykładowca zakładu technik interwencyjnych i szkolenia strzeleckiego Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej w Kaliszu major Piotr Jarczewski. Tematyka poruszana i omawiana na spotkaniach uświadomiła uczniom potrzebę aktywności fizycznej przez całe życie. Ponadto uczniowie nabyli fachową i rzetelną wiedzę na temat ogromnej roli bezpieczeństwa w sporcie. Zostali uświadomieni, że w rywalizacji sportowej stawką jest nie tylko wynik, ale także poszanowanie godności ludzkiej i zasady fair play. Uświadomili sobie iż, systematyczne uprawianie sportu prowadzi do zwiększenia możliwości wysiłkowych, większej tolerancji obciążeń: fizycznych, psychicznych i umysłowych oraz lepszego stanu zdrowia. Dowiedzieli się iż, regularne uprawianie sportu, ruchu sprzyja integracji ,kształtuje postawy prospołeczne, wykształca umiejętność godzenia i radzenia sobie z porażką. Uczniowie przypomnieli sobie potrzebę stosowania zasad prozdrowotnego stylu życia, a także poszerzyli świadomość na temat zapobiegania chorobom i doskonalenia zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego.
Zadanie 4.
Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach nt. Wpływ osiągnięć technicznych XXI wieku wpływających negatywnie na rozwój i kondycję zdrowotną dzieci i młodzieży.
Wykonanie:
Głównym celem prezentacji było ukazanie wpływu osiągnięć technicznych na rozwój i kondycję fizyczną dzieci i młodzieży. Uczniowie przedstawili najważniejsze wynalazki XXI wieku i wynikające z nich udogodnienia dla człowieka. Jednocześnie podkreślali, że mimo oczywistych zalet osiągnięcia techniczne przynoszą też wiele zagrożeń, szczególnie negatywnie wpływają na rozwój i zdrowie dzieci i młodzieży. Przedstawiono przede wszystkim zagrożenia wynikające z nadmiernego korzystania z technologii informacyjnej. Podkreślano, że Internet jest „zabójcą czasu”
i niestety powoduje ograniczenie aktywności fizycznej oraz izolacje szczególnie młodych ludzi.
Zadanie 5.
Przeprowadzenie szkolnego konkursu na dowolne prace plastyczne, literackie lub publicystyczne
z motywem przewodnim: Sposoby na ciekawy i zdrowy wypoczynek.
Wykonanie:.
Liczba prac plastycznych/literackich/publicystycznych - 20.
Uczniowie uczestniczący w konkursie literackim, wykazali się dużą kreatywnością i pomysłowością. Wśród prac przeważały felieton i rozprawka, znalazło się również opowiadanie; trzy uczennice napisały wiersze, humorystyczne, dowcipne i zabawne. Wszyscy autorzy w bardzo przekonywujący i merytoryczny sposób zaprezentowali różnorodne sposoby na ciekawy i zdrowy wypoczynek, zaproponowali czytelnikom atrakcyjne formy spędzania wolnego czasu, obok tych bardziej powszechnych, również te mniej znane, potrafili uargumentować swoje stanowisko i dowieść, że warto dbać o swój rozwój duchowy, intelektualny i fizyczny. Uczniowie podkreślili to, jak ważna jest profilaktyka zdrowia, rola edukacji i dobrych nawyków.
Uczestnicy konkursu zwrócili również uwagę na różnorodne konteksty, m.in. społeczny, filozoficzny, kulturowy. Sięgając po nie podkreślili uniwersalizm wartości, związanych z harmonijnym, holistycznym rozwojem człowieka, takich jak szacunek dla siebie i innych, wiara we własne siły, pokonywanie trudności, pracowitość, uczciwość, koleżeńskość, doskonalenie siebie i swoich talentów.
Najlepsze prace ukazały się w numerze gazetki szkolnej „Ekonomis”, by wszyscy uczniowie szkoły mogli przekonać się, że warto spędzać wolny czas aktywnie, angażując się w szereg przedsięwzięć, mających na celu dbanie o rozwój intelektualny, psychiczny i fizyczny człowieka.
Zadanie 6.
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. „Konsumenckie ABC” – przygotowanie gazetki informacyjnej lub wystawy szkolnej na temat: „Czy zdrowo żyjemy”?
Wykonanie:
Celem przeprowadzonych konwersatoriów było:
- Zachęcenie uczniów do konstruktywnej oceny swojego stylu życia i sposobu żywienia
- Zmotywowanie do dokonania pozytywnych zmian w swoim sposobie
życia
- Przedstawienie pozytywnych wzorców w zakresie troski o zdrowie
- Pomoc uczniom w opracowaniu własnego planu zdrowia i stylu życia
W efekcie przeprowadzonej dyskusji uczniowie dokonali analizy własnego stylu życia, ocenili indywidualne wybory; zarówno w zakresie aktywności czy też braku aktywności fizycznej, stresu czy eliminowania go z życia oraz sposobu odżywiania. Uczniowie doszli do przekonania, że można wybierać produkty typu fast-foody, ale lepiej zdrowe, a najlepiej ekologiczne. Można też starać się mieć wpływ na otoczenie, środowisko w którym żyjemy (uprawy, zatruwanie powietrza, oszczędzanie źródeł energii). Uczestnicy zajęć proponowali własny model healthplanu –model zdrowego stylu życia.
Zadanie 7:
Zorganizowanie we wszystkich klasach cyklicznych zajęć z wychowania fizycznego prowadzonych przez młodzież pod kierunkiem nauczycieli w-f: Mój zestaw ćwiczeń poprawiający kondycję oraz nauczenie innych ich właściwego stosowania.
Wykonanie:
Z zadania uczniowie i uczennice wywiązali się bardzo dobrze. Przygotowane przez nich zestawy ćwiczeń zaktywizowały. Prowadzący wykazali się dużą kreatywnością i zaangażowaniem. Potrafili właściwie dobierać ćwiczenia do zadań poszczególnych lekcji. Atmosfera na zajęciach była bardzo przyjazna. Na podstawie przeprowadzonych zajęć można wyciągnąć następujące wnioski: zajęcia były bardzo pozytywnie odebrane przez młodzież; aktywność i zaangażowanie uczniów pozwalają stwierdzić, że należy dalej umożliwiać uczniom prowadzenie zajęć w takiej formie; zajęcia dały uczestnikom możliwość współdziałania w grupach co jest elementem integracji zespołu klasowego; zajęcia oprócz swego edukacyjnego wymiaru były dobrą zabawą dla wszystkich.
Zadanie 8
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem: Zaburzenia stanu zdrowia
i rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem (otyłość, niedobór masy ciała, anoreksja, bulimia) – jak rozpoznać chorobę i gdzie szukać pomocy?
Wykonanie:
Uczniowie uczestniczący w spotkaniu znają pojęcie zaburzenia odżywiania oraz potrafią rozpoznawać symptomy tych chorób. Młodzież jest świadoma zagrożeń wynikających z nieprawidłowości związanych ze sposobem odżywiania. Uczniowie wiedzą gdzie szukać pomocy w razie problemów z odżywianiem, mają świadomość wpływu odżywiania na kondycję psychofizyczną człowieka.
Tematyka konwersatorium cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród uczniów, co świadczy o potrzebie przeprowadzania tego typu zajęć, młodzież aktywnie uczestniczyła w zajęciach i zadawała sporo pytań w związku z tym można przypuszczać, iż temat zaburzeń odżywiania jest wciąż tematem mało znanym. Pedagog szkolny widzi potrzebę kontynuowania tych zajęć w przyszłości i objęcia młodszych roczników tym programem.
Zadanie 9
Przeprowadzenie jednodniowych zajęć ruchowych we wszystkich klasach pn. Dzień ruchu w szkole wraz z przeprowadzeniem ogólnoszkolnego testu wydolności/ sprawności.
Przeprowadzone w ramach zadania wiosłowanie na ergometrze wzbudziło duże zainteresowanie wśród młodzieży. Oceniając zadanie należy stwierdzić, że wszyscy uczestnicy „wiosłowania na sucho” dali z siebie wszystko i starali się osiągnąć jak najlepszy rezultat. Biorąc pod uwagę fakt, że dla większości startujących był to pierwszy kontakt z ergometrem wioślarskim radzili sobie z ćwiczeniem na nim bardzo dobrze. Duża w tym zasługa naszych dwóch uczennic, które dokładnie wyjaśniły i pokazały technikę wiosłowania na przyrządzie. Osiągnięte wyniki świadczą o tym, że wydolność naszych uczniów jest różnorodna. Wyniki najlepszych uczniów i uczennic mówią o tym, że mogliby oni spokojnie pokusić się o udział w zawodach na ergometrze na wyższym szczeblu i liczyć w nich na wysokie lokaty, ale wyniki uczniów najsłabszych mówią o tym, że z ich kondycją fizyczną nie jest najlepiej. Na podstawie przeprowadzonego zadania można wyciągnąć następujące wnioski: zadanie umożliwiło uczniom sprawdzenie własnych możliwości; element rywalizacji w czasie zadania sprawił, że nikt się nie oszczędzał; pobudzono u uczniów pozytywne emocje; wykorzystanie w trakcie testu urządzenia, które nie jest na stałe na wyposażeniu szkoły było dla uczniów ciekawym doświadczeniem; mimo zadania, które wymagało od uczniów dość dużego wysiłku, wszyscy dobrze się bawili. Fakt iż po zakończeniu testu uczniowie i uczennice wykazywali chęć powtórzenia takiej imprezy i ponownego sprawdzenia się na ergometrach świadczy o tym, że pomysł i samo przeprowadzenie testu sprawdziły się.
Zadanie 10
Zorganizowanie spotkania z rodzicami uczniów szkoły na temat wpływu siedzącego trybu życia na zdrowie i kondycję dziecka – temat niedostosowania społecznego dziecka, izolacja w grupie, agresja.
Wykonanie:
Rodzice maja większą świadomość, jakie zagrożenia niesie za sobą nadmierne przesiadywanie przed telewizorem bądź komputerem, Opiekunowie potrafią rozpoznać pierwsze niepokojące symptomy uzależnienia od komputera bądź telewizora, osoby uczestniczące w spotkaniu mają świadomość rozwoju i wzrostu chorób cywilizacyjnych wśród młodych ludzi, których bezpośrednich przyczyn upatruje się w prowadzeniu siedzącego trybu życia.
Wnioski, uwagi, oceny konkursu, jego programu i organizacji:
Od kilku lat realizujemy w szkole działania związane ze zdrowym stylem życia. Bardzo spodobał nam się projekt-konkurs „AKTYWNA SZKOŁA-AKTYWNY UCZEŃ” dlatego postanowiliśmy wziąć w nim udział. Zadania, których podjęła się nasza szkoła, miały na celu:
- propagowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,
- informowanie i promowanie działań podejmowanych w szkole i na stronie www. szkoły,
- zaangażowanie rodziców w zmiany stylu życia na „zdrowy”,
- prowadzenia przez cały rok szkolny różnych akcji propagujących zdrowie,
- wprowadzenie zmian w propozycjach sklepiku szkolnego,
- zaangażowanie się w programy zewnętrzne propagujące zdrowie,
Realizacja dziesięciu zadań konkursowych pozwoliła zachęcić uczniów do prawidłowego i smacznego odżywiania. Kształtować wśród nich postawę szacunku do żywności, dzielenia się nią i ograniczania marnowania jedzenia. Jednocześnie aktywizować do podejmowania wysiłku fizycznego, służącego zdrowiu i rozwojowi. W ostatnich latach promocja zdrowego stylu życia oraz preferowanie wysiłku fizycznego stał się też głównym tematem wśród największych gwiazd show biznesu ale i tak zwanych zwykłych ludzi. Dzięki fachowej pomocy specjalistów: dietetyka, edukatora diabetologii jeszcze bardziej zmobilizowaliśmy naszych uczniów się do zmiany nawyków żywieniowych. Uczniowie uświadomili sobie, iż zdrowy sposób odżywiania to nie wszystko. Decydując się na ten krok warto pomyśleć także o zwiększeniu dawki ruchu, poprzez wdrożenie w codzienny rytuał spacerów lub jak kto woli jazdy na rowerze.
Udział naszej szkoły w Ogólnopolskim Konkursie AKTYWNA SZKOŁA-AKTYWNY UCZEŃ pozwolił rozszerzyć nasze działania profilaktyczne w zakresie dbania o zdrowie i aktywność uczniów oraz wzbogacił efektywność pracy szkoły. Zarówno uczniowie, jak i ich rodzice byli zainteresowani realizacją zadań wykonywanych w ramach konkursu.
744
Tomasz