Poniższy program jest przeznaczony do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych w ramach Koła Młodego Księgowego. Powstał on z myślą o uczniach uzdolnionych i interesujących się problematyką ekonomiczną i rachunkową. Na takich zajęciach uczniowie mają możliwość: odkrywania ważnych związków przyczynowo- skutkowych zachodzących w gospodarce, oceniania wpływu operacji gospodarczych na sytuację finansową podmiotu gospodarczego oraz rozwiązywania złożonych i oryginalnych zadań wykraczających poza program technikum.
Praca w ramach koła Młodego Księgowego pozwala przygotować zainteresowanych do Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej i do egzaminu zawodowego.
Formy pracy:
- czytanie i analiza fachowej literatury ekonomicznej
- śledzenie aktualnych wydarzeń ekonomicznych w prasie, w telewizji i w Internecie
- opracowywanie i wygłaszanie referatów
- dyskusje panelowe na bieżących spotkaniach
- udział w wykładach i odczytach, organizowanych przez opiekunów koła, uczelnie i inne instytucje
- tworzenie podstawowej bazy wiedzy i jej aktualizacja, w tym bazy danych statystycznych oraz aktów prawnych
- udział w spotkaniach z przedstawicielami organizacji gospodarczych, samorządowych, instytucji ubezpieczeniowych, banków itp.
Cele ogólne :
- Samodzielnie zdobywać wiedzę z różnych źródeł
- Rozwiązywać zadania nietypowe, oryginalne i szczególnie złożone
- Prawidłowo analizować, wnioskować i uzasadniać
- Wzbogacać swój język ekonomiczny
- Posługiwać się terminologią ekonomiczną
- Wykorzystać technologie informacyjne
- Pobudzać i rozwijać zainteresowania młodzieży problematyką ekonomiczną
- Rozszerzać zakres i podnosić poziom nauczania przedmiotów ekonomicznych i pokrewnych
- Propagować kulturę ekonomiczną i zasady racjonalnego gospodarowania
- Upowszechniać nowoczesną wiedzę ekonomiczną
- Zachęcać młodzież do śledzenia prasy i literatury ekonomicznej
- Przygotować uczniów do Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej
Koło Młodego Księgowego przeznaczone jest dla uczniów klas I, II, i III technikum.
Zajęcia odbywają się dwa razy w miesiącu w środę w godzinach 13:30 – 15:05.
Opiekunami koła są mgr Monika Walendowska, mgr Anna Strzałka, mgr Rita Sroka
Zadania
|
Termin realizacji
|
Sposób realizacji – uwagi
|
Opracowanie założeń programowych koła Młodego Księgowego
|
Wrzesień 2016
|
|
Przygotowanie wybranych uczniów do udziału w XXX Olimpiadzie Wiedzy Ekonomicznej
|
Październik 2016
|
- przeprowadzenie wykładów związanych z tematyką Olimpiady,
- przestudiowanie odpowiedniej literatury
|
Wprowadzenie do statystyki.
Analiza statystyczna
|
Listopad 2016 – grudzień 2016
|
- podzielić cechy na stałe i zmienne oraz na opisowe i mierzalne
- wyjaśnić w jakim zakresie wykorzystywana jest statystyka w podejmowaniu decyzji gospodarczych, społecznych i ekonomicznych
- wyjaśnić jakie skutki gospodarcze poniesie podmiot, stosując nieprawdziwe dane statystyczne,
- wymienić rodzaje wskaźników i współczynników w analizie natężenia
- obliczyć wskaźnik struktury badanej zbiorowości
- zdefiniować: średnią arytmetyczną (zwykłą, ważoną, harmoniczną)
- wyznaczać odchylenie przeciętne i interpretować wynik
- wyjaśnić pojęcie indeksów agregatowych, wymienić rodzaje indeksów agregatowych,
- posługiwać się podstawowymi formułami w programie EXEL,
- wykorzystać formułę logiczną JEŻELI w zadaniu praktycznym,
- wymienić i scharakteryzować najważniejsze wskaźniki analizy ekonomicznej,
- zaprezentować dane w postaci wykresów,
- zastosować proste funkcje finansowe (FV,PMT,PV,RATE),
- przeprowadzić analizę finansową bilansu i RZiS,
- zastosować funkcje arkusza kalkulacyjnego do sporządzenia listy płac, f-ry VAT, czy kartoteki magazynowej,
- zastosować arkusz do obliczenia wskaźników struktury, dynamiki, rentowności i rotacji,
- sformułować wnioski z przeprowadzonych badań statystycznych
- wyciągnąć prawidłowe wnioski po przeprowadzeniu analizy z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.,
- wykorzystywać szablony arkuszy kalkulacyjnych.
Środki dydaktyczne
- foliogramy wspomagające i rozszerzające treści kształcenia,
- bieżący Rocznik Statystyczny,
- czasopisma ekonomiczne (np. „Życie Gospodarcze”)
- arkusze papieru, kolorowe kartki, pisaki
- odpowiednie druki dokumentów
|
Kalkulacja kosztów
|
Styczeń 2017– luty 2017
|
- wyjaśnić pojęcie kalkulacji i cel jej przeprowadzania,
- rozróżnić kalkulację wstępną od kalkulacji wynikowej (cel i podstawę sporządzania),
- wymienić metody i odmiany kalkulacji,
- sporządzić kalkulację podziałową prosta, kalkulację współczynnikową,
- zastosować klucze podziałowe przy kalkulacji doliczeniowej,
- sporządzić kalkulację w tabeli kalkulacyjnej i sprawdzić prawidłowość wyników kalkulacji,
- ewidencjonować wyniki kalkulacji,
- scharakteryzować funkcjonowanie konta „Rozliczenie kosztów działalności” i określić cel jego zastosowania.
- zastosować właściwą metodę i odmianę kalkulacji
- ustalić strukturę kosztu wytworzenia produkcji zakończonej i niezakończonej,
- przeprowadzić kalkulację współczynnikową z uwzględnieniem produkcji niezakończonej,
- potrafi interpretować wyniki kalkulacji,
- omówić znaczenie kalkulacji w ocenie rentowności jednostki gospodarczej.
Środki dydaktyczne:
- raporty roczne przedsiębiorstw
|
Produkty pracy i ich sprzedaż
|
Marzec 2017 – kwiecień 2017
|
- klasyfikacja produktów pracy,
- określić zakres obrotu wyrobami gotowymi,
- wymienić dokumentację obrotu wyrobami gotowymi,
- umieć wypełnić podstawowe dokumenty (PW, Fakturę, Fakturę korygującą, Wz),
- znać ceny stosowane w obrocie towarami gotowymi (ceny rzeczywiste, planowany TKW, ceny sprzedaży netto, brutto),
- umieć określić co obejmuje techniczny koszt wytworzenia,
- ewidencjonować typowe operacje dotyczące obrotu wyrobami gotowymi (przyjęcie, faktura, wydanie),
- ustalić wartość bilansową produktów gotowych,
- zdefiniować przychód i koszt własny sprzedaży,
- ewidencjonować podstawowe operacje dotyczące reklamacji,
- potrafi prawidłowo wycenić zapas końcowy produktów gotowych,
- charakteryzować dokumenty stosowane w obrocie wyrobami gotowymi,
- dokumentować i wycenić przychód i rozchód wyrobów,
- ustalać odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów,
- rozliczać odchylenia na sprzedane produkty,
- dokonywać ewidencji analitycznej produktów,
- ewidencjonować roszczenia występujące przy sprzedaży wyrobów (reklamacje),
- prowadzić dokumentację VAT-owską, związaną ze sprzedażą produktów,
- ustalać VAT należny przy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.
Środki dydaktyczne:
- Wzory dokumentów VAT
|
Sporządzanie listy płac z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
|
Maj 2017 – czerwiec 2017
|
- omówić sposób korzystania z typowych funkcji programu Microsoft Excel,
- wymienić założenie do listy płac tworzonej przy pomocy programu Microsoft Excel,
- nadawać nazwy kolumnom arkusza kalkulacyjnego,
- ustawiać szerokości kolumn i wysokości wierszy,
- scalać komórki arkusza,
- formatować tabele,
- opisać kolejno czynności przy tworzeniu listy płac,
- tworzyć proste formuły obliczeniowe,
- samodzielnie wykonać listę płac posługując się aktualnymi stawkami i danymi.
- prezentować dane w postaci różnych wykresów,
- znać wybrane formuły logiczne i ich praktyczne wykorzystanie np. formuła JEŻELI i jej wykorzystanie do obliczeń zaliczki na podatek dochodowy wg skali podatkowej,
- tworzyć bardziej skomplikowane formuły obliczeniowe (np. spełniające określone warunki),
Środki dydaktyczne:
- sprzęt komputerowy
- rzutnik pisma,
- foliogramy wspomagające treści kształcenia,
- rekwizyty do gier dydaktycznych
|
Zadania opiekuna koła:
1. Stworzyć właściwą atmosferę pracy
2. Ustalić organizację pracy
3. Zapewnić dostęp do komputera, programów i internetu
4. Zapewnić dostęp do odpowiedniej literatury, czasopism i aktów prawnych
5. Aktualizować wiedzę ekonomiczną
6. Organizować spotkania z przedstawicielami: wyższych uczelni, banków, firm i urzędów skarbowych, absolwentami naszej szkoły
7. Organizować systematyczne spotkania z członkami koła
8. Indywidualnie pomagać w interpretacji zjawisk ekonomicznych
9. Udzielać pomocy w opracowaniu projektów i referatów
Literatura
- „Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa” PWE, W-wa 1993 r.
- Leksykon rachunkowości PWN, W-wa 1996 r.
- R. Milewski „Elementarne zagadnienia ekonomii” PWN W-wa 1999 r.
- M. Rekowski „Wprowadzenie do mikroekonomii”, Poznań 1993 r.
- „Przedsiębiorczość i konkurencyjność” pod red. J. Kotowicz - Jawor VII Kongres Ekonomistów Polskich t.IV-2001 r.
- Międzynarodowe Standardy Rachunkowości
- Jankowska K., Urbańska-Dąbek J.-Ustawa o rachunkowości z komentarzem, Ośrodek Badania Bilansów i Analiz Ekonomicznych „Partner Sp. zo.o.”, Gdańsk 2001.
- A. Zorska – „Ku globalizacji” PWN W-wa 2002 r.
- „Ekonomika i zarządzanie małą firmą” pod red. B. Piaseckiego, PWN W-wa 2001 r.
- „Warunki prowadzenia działalności gospodarczej przez MSP w Polsce i w krajach Unii Europejskiej”, PFPiR MSP, W-wa 1999 r.
- Sierpińska M., Jachna T. „Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych” W-wa, PWN 2003 r.
- Wrzosek S. „Ocena efektywności rzeczowych inwestycji przedsiębiorstw” Wrocław 1994 r.
- Bień W. „Czytanie bilansu” W-wa, PWE 1995 r.
- „Ekonomika i zarządzanie małą firmą” pod redakcją B. Piaseckiego PWN W-wa 2001r.
Czasopisma wykorzystywane w toku realizacji treści kształcenia:
- „Ekonomista”
- „Rachunkowość”
- Biuletyny wydawane przez Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
- „Życie Gospodarcze”
- „Gazeta Bankowa”
- „Gazeta Podatkowa”
- „Gazeta Prawna”
67
Tomasz