Godło Polski

pracownie ekonomiczne

chór Ekonomicanto

pracownie ekonomiczne

zse

Rok szkolny 2016/2017

FINAŁ WOJEWÓDZTWA W SIATKÓWCE PLAŻOWEJ DZIEWCZĄT I CHŁOPCÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

09.06.2017 OBIEKTY SPORTOWO-REKREACYJNA WRZEŚNIA

Dwa nasze zespoły w składzie: Patrycja Czerniejewska i Kaja Skarewicz oraz Bartosz Chwiłkowski i Adam Niciejewski reprezentowały naszą szkołę w Finale Wojewódzkim XVIII Licealiady w Plażowej Piłce Siatkowej Dziewcząt i Chłopców, który odbył się 9 czerwca 2017 na obiektach sportowo-rekreacyjnych we Wrześni. Dziewczęta zajęły rewelacyjne piąte miejsce w województwie, a chłopcy sklasyfikowani zostali na miejscu trzynastym. W turnieju startowało 16 drużyn żeńskich i 16 męskich. Mecze rozgrywano na sześciu boiskach systemem brazylijskim do dwóch wygranych setów do 15 punktów każdy, a ewentualny trzeci rostrzygający set do punktów 11. Dziewczęta weszły w turniej rewelacyjnie pokonując na początku ZST Trzcianka 2:0 w obu setach do 8, nie dając rywalkom żadnych szans. W drugim meczu naprzeciwko naszych pań stanęły mistrzynie województwa z poprzedniego roku zawodniczki ZSTiO Września. Ku zaskoczeniu licznie zebranej publiczności Kaja i Patrycja bez żadnego respektu ograły swoje przeciwniczki w pierwszym secie 15:9, a w drugim zafundowały wszystkim pokaz ambitnej, skutecznej i pięknej dla oka gry. Dziewczyny przegrywając już w tym secie pięcioma punktami, zmobilizowały się i oczko po oczku odrabiały stratę co wprawiało ich rywalki w widoczne zakłopotanie. Ostatecznie nasze reprezentantki nie tylko doszły swoje przeciwniczki, ale jeszcze odskoczyły im na trzy punkty kończąc seta 15:12, a całe spotkanie 2:0 co wywołało ogólne zdziwienie i zaskoczenie zarówno wśród kibiców jak startujących ekip. Siatkarki z Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego w Poznaniu stanęły na drodze naszym paniom do półfinału imprezy i niestety dla nas zrobiły to skutecznie pokonując nasz team 2:0 w setach do 2 i do 9. Nasze dziewczęta zanotowały chyba słabszy moment w turnieju co skutecznie wykorzystały dziewczęta z Poznania nie dając pograć naszej drużynie. Na domiar złego Kaja podczas meczu złapała kontuzję pleców i udział w dalszej części turnieju stanął pod znakiem zapytania. Jednak ambicje sportowe wzięły górę i Kaja podjęła decyzję o dalszej grze. Niestety mimo bardzo ambitnej gry, a także wielkiej woli walki kolejny mecz z ZSP1 z Jarocina nasze plażowiczki przegrały w setach 7:15 i 12:15, choć w drugim secie mimo dużego zmęczenia wynik był do samego końca nie rozstrzygnięty. Na tym meczu nasze zawodniczki zakończyły udział w turnieju zajmując fantastyczne piąte miejsce w województwie. Patrycja i Kaja mimo, iż były jednymi z najmłodszych uczestniczek zawodów mimo tak wspaniałego występu czuły pewien niedosyt i zapowiedziały poprawę tej lokaty w przyszłym roku  Ciesząc się z pieknej przygody jaką zafundowały nam zarówno dziewczęta jak i chłopcy w tym roku, pozostaje nam życzyć powodzenia w tych rozgrywkach w przyszłym roku. Z redaktorskiego obowiązku należy jeszcze dodać, że dziewczęta z Wrześni mistrzynie województwa z roku 2016, które przegrały z Kają i Patrycją doznały takiego mobilizującego wstrząsu, że wygrały wszystkie kolejne mecze broniąc tytułu mistrzyń województwa. W finale pokonały SMS Kalisz, który nasze panie pokonały w finale rejonu. Tak więc nasze panie mogą być z siebie dumne, gdyż jako jedyne pokonały tegoroczne mistrzynie jak i wicemistrzynie województwa.

Adam z Bartkiem rozpoczęli turniej meczem z ZSZ Gostyń. Po pierwszym zdecydowanie wygranym przez naszych chłopców secie 15:12 wydawało się, że są w stanie w dwóch setach pokonać swoich rywali. Jednak drugi set padł łupem chłopców z Gostynia, którzy wyeliminowali wszystkie błędy własne, grali bardzo skutecznie zarówno w obronie jak i w ataku kończąc seta 15:10. Trzeci set to prawdziwy horror, który jednak nie skończył się dla nas pomyślnie. Mimo, że Adam z Bartkiem dwoili się i troili na boisku ostatnie dwie piłłki należały do naszych rywali, którzy wygrali seta 11: i cały mecz 2:1. W drugim meczu  naszych chłopców drużyna T-EM Poznań postawiła nam bardzo trudne warunki i mimo dużego zaangażowania i ambicji nasz team musiał uznać wyższość przeciwnika w dwóch setach 5:15 i 11:15. Mimo tych dwóch porażek, które spowodowały zakończenie turnieju dla naszego zespołu trzynaste miejsce w województwie to duży sukces naszej męskiej ekipy. Gratulując naszym panom, dziękujemy za wspaniałą tegoroczną przygodę, która nam zafundowali i za to, że zdecydowali się jeszcze reprezentować naszą szkołę mimo natłoku zajęć związanych zarówno z egzaminami maturalnymi, które już za nimi jak i przygotowaniami do egzaminów zawodowych, które jeszcze przed nimi. Trzymamy kciuki i życzymy powodzenia na egzaminach.

Należy również wspomnieć, że udany występ zanotowali również najwierniejsi kibice naszych zespołów, którzy w liczbie pięciu panów z naszej szkoły zameldowali się na turnieju we Wrześni. Swoim głośnym i kulturalnym dopingiem podbili serca zarówno innych kibiców, startujących drużyn jak i sędziów sędziujących zawody. Chłopcy w strojach plażowych z wymalowanym na piersiach napisie I ♥ ZSE kibicowali przede wszystkim naszym drużynom, ale również drużynom gospodarzy czym zaskarbili sobie serca zgromadzonych na obiekcie. Specjalny doping zafundowali sędzinom, które odpowiadały za liczenie punktów i kto wie czy kolejnych weekendów nasi kibice nie będą spędzać w miłym towarzystwie na basenach we Wrześni.

Wyniki:

Dziewczęta:

ZSE - ZST TRZCIANKA      2:0  (15:8, 15:8)

ZSE - ZSTiO WRZEŚNIA    2:0  (15:9, 15:12)

ZSE - ZSMS POZNAŃ        0:2  (2:15, 9:15)

ZSE - ZSP1 JAROCIN       0:2  (7:15, 12:15)

Chłopcy:

ZSE - ZSZ GOSTYŃ         1:2  (15:12, 10:15, 9:11)

ZSE - T-EM POZNAŃ        0:2 (5:15, 11:15)

                       

FINAŁ REJONU W SIATKÓWCE PLAŻOWEJ CHŁOPCÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

30.05.2017 AQUAPARK KALISZ

Po poniedziałkowym sukcesie naszych dziewcząt w Finale Rejonu w Siatkówce Plażowej również nasi chłopcy wspaniale zaprezentowali się na turnieju tej samej rangi. Nasza męska drużyna we wtorek 30.05.2017 na terenie kaliskiego aquaparku zajęła I miejsce w rejonie, uzyskując awans do FINAŁU WOJEWÓDZKIEGO, który odbędzie się 9 czerwca we Wrześni. W turnieju w którym wystąpiło 9 zespołów rozgrywany był systemem brazyliskim, a każdy mecz toczył się na dystansie jednego seta do 21 punktów. Adam Niciejewski i Bartosz Chwiłkowski pierwszy swój mecz w zawodach rozegrali z drużyną ZSP2 Kępno i gładko wygrali 21:9 kontrolując całe spotkanie. W drugim spotkaniu natrafili na dobrze usposobionych i bardzo skutecznie grających siatkarzy z I LO w Krotoszynie i musieli uznać wyższość rywala przegrywając 16:21. Należałoby w tym miejscu zaznaczyć, że nasi panowie w każdym turnieju mają jeden słabszy występ, który zazwyczaj wynika z braku koncentracji. Tak było i tym razem i jak się później okazało to właśnie mecz z Krotoszynem okazał się tym najsłabszym, bo w kolejnych trzech turniejowych meczach nasz team zagrał koncertowo, dobrze taktycznie i przede wszystkim bardzo skutecznie. Troszkę zdeprymowani porażką w kolejnej ćwierćfinałowej już potyczce z ZSUG Pleszew zdeklasowali swoich konkurentów 21:4. Mecz półfinałowy okazał się hitem turnieju gdyż Adam i Bartek trafili w nim na drużynę Szkoły Mistrzostwa Sportowego z Kalisza z którą przegrali tydzień temu w półfinale Mistrzostw Kalisza i jednocześnie uznawaną za faworyta rozgrywek rejonowych. Chłopcy przystąpili do pojedynku bardzo zmotywowani z chęcią rewanżu i odniesienia zwycięstwa. Zaczęło się dla nas bardzo dobrze, gdyż cztery pierwsze piłki zdobyli nasi panowie. Jednak od tego momentu zaczął się wyrównany pojedynek. Dopiero przy stanie po 15 Adam i Bartek pokazali, że w sporcie można wygrywać z każdym, a ambicja, zimna krew, wiara we własne umiejętności i perfekcyjna współpraca w zespole pozwala realizować swoje sportowe marzenia. Rozgrywając końcówkę z SMS po profesorsku ostatecznie wygrali 21:16. Mimo piekielnego zmęczenia radość chłopców była ogromna, gdyż to zwycięstwo dało oprócz awansu do finału rozgrywanego turnieju także awans do FINAŁU WOJEWÓDZKIEGO. W finale nasz zespół trafił ponownie na chłopców z I LO w Krotoszynie. Mecz ponownie jak półfinał był bardzo wyrównany, aż do wyniku 15:15. Nasi panowie mimo, że jak twierdził Bartek jechali już na oparach uwijali się jak w ukropie, a końcówka meczu to prawdziwy horror jednak z happy endem dla naszych maturzystów. Przy stanie 15:15 grając konsekwentnie do końca nasza drużyna zmusiła swoich rywali do popełnienia błędów co zaowocowało zdobyciem 5 kolejnych punktów. Przy stanie 20:15 do upragnionego zwycięstwa i sukcesu pozostał do zdobycia tylko jeden punkt. Jednak 4 kolejne punkty zdobył Krotoszyn i dopiero wspaniale rozegrana przez Adama i Bartka akcja zakończyła ten pasjonujący pojedynek – zwycięstwo 21;19. Szał radości przeplatał się z ogromnym zmęczeniem, gdyż rozgrywki toczyły się w 30 stopniowym upale. Sprawdziła się także sportowa maksyma, że trudno jest wygrać z tą samą drużyną dwa razy w jednym turnieju, ale to już zmartwienie naszych finałowych rywali. Tak więc gratulujemy ogromnego sukcesu naszym panom, którzy odnieśli historyczny dla naszej szkoły sukces, gdyż wcześniej żadna drużyna siatkówki plażowej ZSE w Kaliszu nie wygrała rejonu i nie awansowała do finału wojewódzkiego.

 

Wyniki końcowe turnieju:

ZSE – ZSP2 Kępno                1:0            (21:9)

ZSE – I LO Krotoszyn            0:1            (16:21)

ZSE – ZSUG Pleszew             1:0            (21:4)               ćwierćfinał

ZSE – SMS Kalisz                  1:0            (21:16)             pófinał

ZSE – I LO Krotoszyn            1:0            (21:19)             finał

 

  1. ZSE KALISZ                                 awans
  2. I LO KROTOSZYN                         awans
  3. SMS KALISZ

 

Pierwszym kibicem, obserwatorem i jednocześnie opiekunem naszej drużyny był pan Cezary Rudowicz.

FINAŁ REJONU W SIATKÓWCE PLAŻOWEJ DZIEWCZĄT SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

29.05.2017 AQUAPARK KALISZ

29 maja  w FINALE REJONU spotkało się 8 drużyn z Kalisza, Pleszewa, Ostrzeszowa, Kępna i okolic. Rozgrywki odbywały się tym samym systemem brazylijskim. W pierwszym meczu Kaja i Patrycja spotkały się z koleżankami z ZS nr 1 w Ostrzeszowie. Po dość wyrównanym początku nasze dziewczęta  objęły prowadzenie 15 : 9 i do końca nie wypuściły zwycięstwa . Drugi mecz to gładkie zwycięstwo nad drużyną  LO z Krotoszyna.    W kolejnym meczu spotkały się z dziewczętami z   ZSP nr 2 w  Kępnie i ponownie  wygrały oddając tylko  przeciwniczkom 9 punktów. Tym zwycięstwem zagwarantowały sobie   udział w ZAWODACH WOJEWÓDZKICH.  W  meczu finałowym spotkały się z Mistrzyniami Kalisza ze Szkoły Mistrzostwa Sportowego. Początek meczu nie był udany, bowiem nasze rywalki prowadziły 4:1, ale dziewczyny się nie wystraszyły i podgoniły na 9:8.  Rywalki cały czas kontrolowały grę, jednak Kaja i Patrycja nie odpuszczały i doprowadziły do remisu 17: 17 i dalej przewagi jednym punktem.  To był moment, w którym pewne siebie zwycięstwa przeciwniczki wzięły czas, chcąc wybić z rytmu naszą drużynę.  Dziewczyny nie  zaprzepaściły   okazji na wygraną i do końca nie oddały prowadzenia pokonując rywalki 21 :19 zdobywając złote medale i I miejsce w rejonie.
GRATULUJEMY i czekamy na kolejny sukces 9 czerwca w ZAWODACH WOJEWÓDZKICH.
ZSE  – ZS nr 1 Ostrzeszów         1:0            (21: 17)
ZSE  –  LO Krotoszyn                 1:0            (21: 6)
ZSE – ZSP nr 2  Kępno               1:0            (21:9)
ZSE  – VII LO SMS                    1:0            (21: 19) mecz o I miejsc           

MISTRZOSTWA KALISZA W SIATKÓWCE PLAŻOWEJ DZIEWCZĄT SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

24-25.05.2017 AQUAPARK KALISZ

24 i 25 maja 2017 roku nasza reprezentacja w składzie Patrycja Czerniejewska i Kaja Skarewicz wystąpiły w Mistrzostwach Kalisza w Plażowej Piłce Siatkowej. Do zawodów zgłosiło się 17 zespołów dziewcząt. Rozgrywki odbywały się systemem brazylijskim, w którym dwa przegrane mecze powodują odpadnięcie z turnieju. Rozgrywano jednego seta do 21 punktów.  Po losowaniu dziewczęta trafiły na trzeci zespół z VII LO SMS i niestety  poniosły  pierwszą porażkę. 10 : 21. W kolejnych trzech meczach z dwoma drużynami z V LO  i IV LO pokazały swoje umiejętności  i gładko wygrały nie dając szans swoim przeciwniczkom, które nie ugrały nawet 10 punktów. Piąty mecz  z III LO decydował o wejściu do pierwszej czwórki. Do 14 punktów zespoły szły bardzo równo punkt za punkt, ale to nie zdeprymowało naszych dziewcząt i dały z siebie wszystko pokonując rywalki  21:18. W kolejnym meczu dziewczęta ponownie trafiły na tą samą ekipę z VII LO SMS i po raz kolejny przegrały 21: 12. Pozostała walka o III miejsce z drugim zespołem Szkoły Mistrzostwa Sportowego. Patrycja i Kaja zagrały swobodnie  i nieoczekiwanie dla pewnych siebie rywalek pokonały je  21: 17  zdobywając brązowy medal, co dało awans do FINAŁU REJONU i udział w dalszych rozgrywkach. O pierwsze miejsce rywalizowały dwie drużyny z  VII LO SMS.

MISTRZOSTWA KALISZA W SIATKÓWCE PLAŻOWEJ CHŁOPCÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

25.05.2017 AQUAPARK KALISZ

W środę 25 maja 2017 roku dwie nasze męskie drużyny w składzie Przemek Mielczarek i Radek Olejnik oraz Adam Niciejewski i Bartek Chwiłkowski brały udział w Mistrzostwach Kalisza w Siatkówce Plażowej Chłopców. Rozgrywki odbywały się systemem brazylijskim w którym dwa przegrane mecze powodują odpadnięcie z turnieju. W związku z dużą ilością zgłoszonych drużyn – 21 rozgrywano jeden set do 15 punktów, a mecze półfinałowe i finałowe do punktów 21. Przemek z Radkiem niestety przegrali dwa swoje pierwsze mecze i choć dzielnie walczyli do ostatniej piłki z drużynami z ZSGH i ZSP2 musieli zgodnie z regulaminem pożegnać się z turniejem. To pierwsza przygoda Radka i Przemka z turniejową plażówką, ale w przyszłym roku będzie zapewne dużo lepiej. Adam i Bartek weszli w turniej bardzo dobrze. Na dzień dobry pokonali pierwszy zespół ZSP2 w stosunku 15:6, a następnie równie gładko pokonali drugi zespół ZSP2 uzyskując wynik 15:5. W kolejnym meczu nasi maturzyści trafili na pierwszą drużynę Szkoły Mistrzostwa Sportowego (SMS) z którą przegrali 9:15. Ta porażka nie wybiła jednak z rytmu naszej drużyny, która w kolejnym meczu po raz drugi już w tym turnieju pokonała pierwszy zespół ZSP2 tym razem 15:10 i nie przeszkodziła im w tym nawet kontuzja stawu skokowego Bartka. Kolejnym rywalem naszego teamu była pierwsza drużyna I LO z którą nasi uporali się bez przeszkód kończąc spotkanie 15:10, a następnie już w ćwierćfinale rozgrywek pokonali 15:13 drugą drużynę I LO co dało awans do najlepszej czwórki turnieju w której oprócz Adama i Bartka znalazły się trzy drużyny SMS. Awans do czwórki był jednocześnie awansem do finału rejonu, co wynikało z regulaminu imprezy. Należy nadmienić, że uczniowie SMS mają w tygodniu więcej zajęć z siatkówki niż nasi uczniowie wszystkich lekcji. W półfinale po walce jak równy z równym nasi panowie ulegli drugiej drużynie SMS tylko dwoma punktami 19:21. W meczu o trzecie miejsce nasi zespół walczył z rywalem punkt za punkt. Jednak kontuzja Adama spowodowała, że nasi chłopcy mimo heroicznej walki do samego końca musieli uznać wyższość drużyny SMS uzyskując bardzo dobry wynik 19:21. Tym samym Bartek i Adam zajęli ostatecznie czwarte miejsce, ale biorąc pod uwagę fakt, że pierwsze trzy miejsca zajęły drużyny SMS to nasi chłopcy okazali się lepsi od wszystkich pozostałych szkół ponadgimnazjalnych w Kaliszu. Gratulujemy chłopcom sukcesu, bo był to bardzo pasjonujący i wyczerpujący (8 spotkań) turniej. Czekamy teraz do wtorku na Finał Rejonu Kaliskiego w którym nasza drużyna wystąpi obok 11 najlepszych drużyn powiatowych w naszym rejonie.

 

Wyniki turnieju:

ZSE 1 – Bartosz Chwiłkowski i Adam Niciejewski

ZSE 2 – Przemysław Mielczarek i Radosław Olejnik

 

ZSE 2 – ZSGH 2            0:1            (10:15)

ZSE 2 – ZSP2   2          0:1            (14:16)

ZSE 1 – ZSP2   1          1:0            (15:6)

ZSE 1 – ZSP2   2          1:0            (15:5)

ZSE 1 – SMS    1          0:1            (9:15)

ZSE 1 – ZSP2   1          1:0            (15:10)

ZSE 1 – I LO    1          1:0            (15:10)

ZSE 1 – I LO    2          1:0            15:13) – ćwierćfinał

ZSE 1 – SMS    2          0:1            (19:21) – półfinał

ZSE 1 – SMS    3          0:1            (19:21) – mecz o III miejsce

Nasi chłopcy zajęli ostatecznie IV miejsce w turnieju uzyskując awans do finału rejonu.

I TURNIEJ PIŁKI NOŻNEJ DZIEWCZĄT SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH O PUCHAR PADEREWSKIEGO

KALISZ 27.04.2017  IV LO W KALISZU

Nasze dziewczyny też piłkę kopią. Reprezentacja naszej szkoły wzięła udział w I Turnieju piłki nożnej dziewcząt Szkół Ponadgimnazjalnych o Puchar Paderewskiego przy IVLO. W fazie grupowej trafiliśmy na IIILO, ILO oraz ZSS w Kaliszu. Po dwóch wygranych mecz z IIILO decydował o zajęciu pierwszego miejsca w grupie. Niestety ulegliśmy 0-1. Spowodowało to, że wychodząc z drugiego miejsca trafiliśmy na zwycięzcę drugiej grupy, czyli drużynę gospodyń turnieju. One także okazały się silniejsze i także wygrały 0-1. W  finale pocieszenia, czyli meczu o trzecie miejsce spotkaliśmy się z IILO. W tej potyczce też ulegliśmy zaledwie jedną bramką i ostatecznie zajęliśmy 4 miejsce. Mecze były jednak zacięte i w damskim futbolu nie powiedzieliśmy ostatniego słowa.
 
Faza grupowa
ILO - ZSE 0-2 2 gole Aleksandra Dopierała
ZSS - ZSE 0-1 Patrycja Czerniejewska
ZSE - IIILO 0-1
Półfinał
IVLO - ZSE 1-0
Mecz o 3 miejsce
IILO - ZSE 1-0
 
Skład: Kaja Skarewicz oraz Sylwia Biadała, Klaudia Kuźbik, Patrycja Czerniejwska (Kapitan), Aleksandra Dopierała, Paulina Mosiniak, Sandra Janczak, Natalia Gomułka, Katarzyna Powązka, Aleksandra Tanaś, Oliwia Kłodzińska. Opiekunem był Wojciech Kwieciński

MISTRZOSTWA KALISZA W PIŁCE NOŻNEJ CHŁOPCÓW

KALISZ 30.03.2017  IV LO W KALISZU

30 marca 2017r nasi piłkarze awansowali do finału Mistrzostw Miasta Kalisza w Piłce Nożnej. Rozgrywki grupowe toczyły się na boisku przy IVLO w Kaliszu. To właśnie gospodarze byli naszymi pierwszymi przeciwnikami. Dodatkowo było to spotkanie otwierające turniej. Po chwilowych problemach w grze obronnej  przegrywaliśmy 1-0. Kiedy jednak drużyna złapała swój rytm z rozgrywek halowy udało się zremisować, choć były szanse aby nawet to spotkanie wygrać. Po golu Krzysztofa Olejnika było 1:1. Drugi pojedynek rozegraliśmy z ZSS w Kaliszu. Ponownie jako pierwsi straciliśmy bramkę. Tym razem odpowiedzieliśmy aż trzykrotnie. Dwukrotnie na listę strzelców wpisał się Krzysztof Olejnik, a trzecią bramkę zdobył Krystian Pawelec. Po pokonaniu faworytów zmierzyliśmy się z ILO. W tym spotkaniu wystąpili już wszyscy nasi gracze, a mecz zakończył się wynikiem 2:0. Jedną z bramek zdobył kapitan Bartosz Chwiłkowski, a drugą Krzysztof Olejnik. Uzyskując 7 punktów, zajęliśmy pierwsze miejsce w grupie i awansowaliśmy do finału. Nasza drużyna grała w składzie: Adam Stefaniak, Piotr Doruch oraz Bartosz Chwiłkowski, Daniel Matusiak, Radosław i Krzysztof Olejnik, Daniel Dryka, Wojciech Kałużny, Krystian Pawelec, Alan Mielcarek, Kamil Stach, Wacław Smolczyński i Krzysztof Pilarski. Opiekunem był Wojciech Kwieciński.
FAZA GRUPOWA:
ZSE - IV LO  1:1 ( bramka Krzysztof Olejnik)
ZSE -ZSS    3:1 ( bramki: Krzysztof Olejnik - 2, Krystian Pawelec - 1)
ZSE -I LO    2:0 ( bramki: Krzysztof Olejnik, Bartosz Chwiłkowski)

Identycznie jak na hali zakończyli rywalizację piłkarze z naszej szkoły w mistrzostwach Kalisza w piłce nożnej. 6 kwietnia w finale na boisku ZSGH zajęli 4 miejsce. Do rywalizacji przystąpiły jeszcze trzy drużyny: II LO, III LO oraz ZSP nr 2. Mecze rozgrywane były przy bardzo silnym wietrze i chwilowymi opadami deszczu. W żadnym ze spotkań nie udało się wygrać i  w każdym musieliśmy uznać wyższość rywali.

FINAŁ:

II LO - ZSE    2-0

III LO – ZSE  3-1  (gol B.Chwiłkowski)

ZSP 2 - ZSE   3-0

Nasza drużyna grała w składzie: Adam Stefaniak, Piotr Doruch oraz Bartosz Chwiłkowski,  Radosław i Krzysztof Olejnik, Daniel Dryka, Wojciech Kałużny, Krystian Pawelec, Alan Mielcarek, Kamil Stach, Wacław Smolczyński i Krzysztof Pilarski. Opiekunem był Wojciech Kwieciński.

MISTRZOSTWA SZKOŁY W SIATKÓWCE CHŁOPCÓW

LUTY/MARZEC 2017

Klasy uczestniczące w mistrzostwach w wyniku losowania zostały podzielone na trzy grupy. Mecze w grupach będą rozgrywane systemem każdy z każdym do dwóch wygranych setów. W przypadku remisu po dwóch rozegranych setach, decydujący trzeci set rozgrywany będzie do 15 punktów. Zwycięzcy poszczególnych grup awansują do finału w którym będą toczyć mecze podobnie jak w przypadku rozgrywek w grupie – każdy z każdym. Zarówno w rozgrywkach grupowych jak i w finale o kolejności drużyn decydować będzie ilość zdobytych punktów, stosunek setów, a w razie potrzeby stosunek małych punktów.

Mistztrzami szkoły w siatkówce chłopców została drużyna z klasy III B. W rozegranych w lutym i marcu 11 spotkaniach w tym 8 grupowych i 3 w ścisłym finale brało udział 9 drużyn. Do ścislego finału awansowały drużyny z klas III B, IV A i II BDE. Zarówno w fazie grupowej jak i w finale drużyny grały systemem każdy z każdym. Najlepsi okazali się chłopcy z klasy III B, którzy tym samym obronili tytuł mistrza szkoły z poprzedniego roku, pokonując w grupie klasy II A i III A, a w ścisłym finale klasy IV A i II BDE. Należy przy okazji wspomnieć, że w drużynie mistrzów szkoły występowało trzech zawodników z siatkarskiej reprezentacji naszej szkoły, która miesiąc temu zdobyła trzecie miejsce w mistrzostwach Kalisza. Wszystkie drużyny podeszły do rozgrywek z chęcią zwycięstwa co widać było podczas wszystkich meczów turniejowych. Każda z drużyn zagrała na maksimum swoich możliwości, umiejętności i ambicji. Rozgrywkom towarzyszyła przyjacielska atmosfera i duch fair play. Drużyna z klasy III B grała w składzie: Przemysław Mielczarek, Damian Grzelak, Adam Świentczak, Igor Chyłka, Michał Kurc, Tomasz Patysiak oraz Patryk Skonieczny. Gratulujemy wszystkim drużynom profesjonalnego podejścia do rozgrywek, a chłopcom z III B, powtórzenia sukcesu sprzed roku.

 GRUPA A

III B – II A         2:0  (25:13, 25:20)

III B – III A        2:0  (26:24, 25:14)

III A – II A         1:2  (23:25, 25:20, 13:15)

Klasa III B - awans do finalu

GRUPA B

IV A – I A          2:0  (25:16, 25:20)   

IV A – III DE      2:0  (25:17, 25:16)

I A – III DE

Klasa IV A - awans do finału.

GRUPA C

IV B – I BDE     2:0  (25:19, 25:15)

IV B – II BDE    1:2

I BDE – II BDE  0:2  (22:25, 11:25)

FINAŁY:

IV A - III B     0:2   (21:25, 20:25)

IV A - II BDE  1:2   (28:26, 25:16, 16:14)

III B - II BDE  2:1  (25:16, 27:29, 21:19)

Klasyfikacja końcowa:

1. III B

2. II BDE

3. IV A

 

MISTRZOSTWA SZKOŁY W SIATKÓWCE DZIEWCZĄT

LUTY/MARZEC 2017

Klasy uczestniczące w mistrzostwach w wyniku losowania zostały podzielone na osiem par, które rozegrają ze sobą mecze systemem pucharowym. Mecze tej rundy będą rozgrywane do dwóch wygranych setów. W przypadku remisu po dwóch rozegranych setach, decydujący trzeci set rozgrywany będzie do 15 punktów. Klasa IV B jako aktualny mistrz szkoły rozstawiony został jako jeden z trzech uczestników finału. Zwycięscy poszczególnych meczów pierwszej rundy awansują do drugiej rundy, w której również systemem pucharowym rozegrają swoje kolejne mecze, a drużyny, które wygrają swoje mecze awansują do półfinału. Zwycięszczynie półfinałów awansują do ścisłego finału w którym wraz z klasą IV B rozegrają mecze każdy z każdym o mistrzostwo szkoły, miejsce II i III.

W rozegranych w lutym i marcu mistrzostwach szkoły w siatkówce dziewcząt triumfowała klasa IV C. Dziewczyny wygrały w całych rozgrywkach pięć spotkań i okazały się najlepsze. W trakcie mistrzostw rozegrano 17 meczów w których brało udział 17 drużyn z klas I - IV. Rozgrywki przeprowadzone zostały systemem pucharowym w którym drużyna wygrywająca awansowała do dalszego etapu, a drużyna pokonana odpadała z rozgrywek. Do ścisłego finału awansowały drużyny z klas II C, IV C oraz klasa IV B, która jako zeszłoroczny mistrz była rozstawiona. Na drugim miejscu sklasyfikowane zostały dziewczęta z klasy II C, a trzecie miejsce zajęły dziewczęta z klasy IV B. Rozgrywki odbywały się w przyjaznej i miłej atmosferze choć podczas spotkań nie brakowało sportowej złości i ambicji uczestniczek. Gratukujemy wszystkim uczestniczkom sportowej i fair rywalizacji, a dziewczętom z klasy IV C tytułu najlepszej żeńskiej drużyny siatkarskiej w szkole. Klasa IV C grała w składzie: Martyna Jakóczak, Dominika Szymańska, Marta Frątczak, Jolanta Marcinkowska, Magdalena Mosica, Nikoletta Woldańska oraz Weronika Pogorzelec, Martyna Zielińska i Dominika Janczak.

I RUNDA                           II RUNDA                       PÓŁFINAŁY                      FINAŁY

III D - II D  2:0             I E - III D 0:2               III D - II C   0:2             IV C - IV B   2:0

III E - I E   1:2            II C - IV D  2:1               IV C - IV A  2:1             IV C - II C   2:0

II C - I D   2:0            III B - IV C 1:2                                                  IV B - II C   0:2

II E - IV D  0:2            II A - IV A 1:2

IV C - II B  2:0

III B - I A   2:1

III A - II A  0:2

IV A - I B   2:0

Kolejność końcowa:

1. IV C

2. II C

3. IV B

MISTRZOSTWA KALISZA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W SIATKÓWCE DZIEWCZĄT

KALISZ 02/14.03.2017 r.

2 marca 2017 roku na Hali Olimpia nasze dziewczęta brały udział w rundzie eliminacyjnej Mistrzostw Kalisza w Piłce Siatkowej. W kolejnych trzech meczach pokonały swoje rywalki ; ZSP nr 2 – 2:0 (20,16), ZSGH 2:0 (12, 10) oraz  IV LO 2:0 (18, 25) i uzyskały awans do Finału Miasta. 14 marca 2017 w gościnnych progach II LO odbył się wielki finał. W  półfinale niestety uległyśmy lepiej grającym koleżankom z III LO 0:2 (-21. -19) i pozostała nam walka o III miejsce z II LO. Mecz rozpoczął się porażką w pierwszym secie do 15, by w drugim wygrać do 21. O końcowym szczęśliwym rezultacie zadecydował trzeci set, który dziewczęta wygrały  do 9.  Zwycięstwo 2:1 dało upragnione III miejsce. Naszą szkołę reprezentowały: Martyna Jakóbczak, Dominika Szymańska, Patrycja Maciaszek, Patrycja Czerniejewska, Kaja Skarewicz, Aleksandra Wosiek, Magdalena Sochocka, Patrycja Zalewska, Wiktoria Majchrzak, Karolina Pertkiewicz, Sylwia Biadała oraz Aleksandra Michalak.

Wyniki:

Faza grupowa:

ZSE - ZSP 2     2:0

ZSE - ZSGH    2:0

ZSE - IV LO    2:0

Pófinał:

ZSE - II LO     0:2

Mecz o III miejsce:

ZSE - II LO     2:1

 

FINAŁ MISTRZOSTW KALISZA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W SIATKÓWCE CHŁOPCÓW

KALISZ 08.03.2017 r.

Półfinał:

ZSE - ZSS   1:2

Mecz o III miejsce:

ZSE - II LO  2:0

Wspaniale zaprezentowali sie nasi chłopcy w finale Kalisza w siatkówce szkół ponadgimnazjalnych, który odbył się 8 marca 2017 na hali sportowej Olimpia. W drodze losowania trafiliśmy w półfinale na uznawaną za jednego z dwóch faworytów do tytułu drużynę Zespołu Szkół Samochodowych w Kaliszu. W zespole z samochodówki jest kilku zawodników, którzy na codzień czynnie uprawiaja siatkówke. Nasza drużyna nie zamierzała się jednak poddać bez walki i podjęła rękawicę. Mimo trudnego początku w pierwszym secie nasi panowie mimo kilku błędów własnych uwijali się jak w ukropie i dopiero w koncówce musieli uznać wyższość rywali. Pierwszy set dla samochodówki 25:21. Drugi set to pokaz ambitnej i dobrej gry naszej drużyny, która mimo słabego początju 1:6 dla ZSS pokazała, że potrafi grać z samochodówką jak równy z równym i po pasjonującej końcówce zwyciężyła 25:23. To był zimny prysznic dla naszych rywali, którzy w secie trzecim wspięli się na wyżyny swoich możliwości i gładko wygrali 15:3. Nasi chłopcy niestety nie wytrzymali presji i możliwość pokonania faworyta imprezy podcięła im skrzydła. Tym samym mecz zakończył się zwycięstwem ZSS 2:1. W meczu o trzecie miejsce w turnieju spotkaliśmy się z drużyną II LO w Kaliszu. W pierwszym secie nasi siatkarze mimo, iż zdecydowanie lepsi siatkarsko od przeciwnika nie mogli jeszcze znaleźć właściwego rytmu gry i dali pograć rywalom zwyciężając jednak 25:22. Drugi set to już pokaz skutecznej i pięknej dla oka gry naszych chłopców, którzy kontrolowali już przebieg seta i wygrali go 25:18, a cały mecz 2:0. Tym samym nasza drużyna zapewniła sobie miejsce na najniższym stopniu podium, zdobywając brązowy medal. Gratulujemy naszyn siatkarzom, którzy reprezentowali nas w składzie: Bartosz Chwiłkowski, Adam Niciejewski, Damian Grzelak, Konrad Celer, Przemek Mielczarek i Mateusz Mazurek – pierwsza szóstka oraz Krzysztof Olejnik, Michał Wosiek, Kuba Bruś, Patryk Siarkiewicz, Radek Olejnik, Adam Świentczak i Daniel Dryka.

MISTRZOSTWA KALISZA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W SIATKÓWCE CHŁOPCÓW

KALISZ 22.02.2017 r.

Wyniki meczów grupowych:

ZSE - I LO     2:0  (25:22, 25:20)

ZSE - IV LO  2:0  (25:15, 25:15)

Nasza drużyna zagrała w składzie: Bartosz Chwiłkowski, Adam Niciejewski, Damian Grzelak, Konrad Celer, Krzysztof Olejnik i Mateusz Mazurek – pierwsza szóstka oraz Daniel Dryka, Michał Wosiek, Kuba Bruś, Patryk Siarkiewicz, Radek Olejnik i Adam Świentczak.

Finał odbędzie się 8 marca i oprócz naszej drużyny wystąpią w nim jeszcze II LO, ZSS oraz SMS.

HALOWE MISTRZOSTWA POLSKI JUNIORÓW I JUNIORÓW MŁODSZYCH W LA

TORUŃ 11-12/02.2017

Wspaniale spisała się uczennica naszej szkoły Kinga Grabowska, która występując w barwach UKS 9 Kalisz na Halowych Mistrzostwach Polski Juniorów i Juniorów Młodszych w Lekkoatletyce, zdobyła brązowy medal w kategorii juniorek w biegu na 800 metrów. Kinga uzyskała wynik 2.14.21 poprawiając w ten sposób swój dotychczasowy rekord życiowy na tym dystansie w hali.

VI TURNIEJ PIŁKI NOŻNEJ HALOWEJ SZKÓŁ MUNDUROWYCH

LISKÓW 17.02.2017

Doskonale zaprezentowali się nasi uczniowie w VI turnieju piłki nożnej halowej Szkół Mundurowych, organizowanym przez ZS nr 1 w Liskowie. W etapie grupowym trafiliśmy na drużynę gospodarzy oraz Gimnazjum z Warty. Z pierwszym zespołem wygraliśmy 1-0 po świetnym zagraniu niezawodnego Krystiana Pawelca. W drugim pojedynku zaaplikowaliśmy 4 gole rywalom, nie tracąc żadnego. Dwa razy piłkę w siatce umieścił Krzysztof Olejnik, jedną dorzucił jego brat Radosław oraz jedna była samobójcza, ponownie dzięki Pawelcowi. W półfinale trafiliśmy na najbliższego sąsiada naszej szkoły, czyli ZSP nr 2. Drużyna pana Pawła Tomczaka początkowo prowadziła 1-0, jednak po bramce młodszego z braci Olejników, w regulaminowym czasie gry był remis, a sędzia zarządził rzuty karne.  W tym momencie popisał się w bramce Piotr Doruch, który swoimi genialnymi interwencjami zapewnił wygraną 3-2

Projekt "Kalisz – przestrzeń dla profesjonalistów"

Miasto Kalisz realizuje projekty dofinansowane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014- 2020 ze środków alokacji Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla rozwoju Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej:

  • „Kalisz – przestrzeń dla profesjonalistów. Nowoczesne pracownie kluczem do sukcesu Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej”,
  • „Kalisz – przestrzeń dla profesjonalistów. Kwalifikacje i doświadczenie inwestycją w przyszłość młodzieży z Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej”.

 

Zespół Szkół Ekonomicznych w Kaliszu uczestniczy w projekcie „Kalisz przestrzeń dla profesjonalistów. Nowoczesne pracownie kluczem do sukcesu Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej”.

Źródło dofinansowania:

WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA 2014–2020, Działanie 9.3 „Inwestowanie w rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej”, Poddziałanie 9.3.5 „Inwestowanie w rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej w ramach ZIT dla rozwoju AKO”.

Koszty projektu:

Całkowita wartość projektu: 12 516 626,04 zł, w tym koszt kwalifikowalny: 10 887 340,04 zł.

Dotacja bezzwrotna:

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 9 254 239,03 zł (85% kosztów kwalifikowalnych).

Okres realizacji projektu: 01.04.2017 – 30.06.2018 r.

Celem projektu jest poprawa jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego i ustawicznego w Aglomeracji Kalisko Ostrowskiej oraz jego dostosowanie do potrzeb rynku pracy poprzez doposażenie istniejących oraz utworzenie nowych wysokospecjalistycznych pracowni w szkołach i placówkach w Kaliszu.

Cele szczegółowe:

  • poprawa standardów bazy edukacyjnej i jej dostosowanie do potrzeb nowoczesnej gospodarki,
  • poprawa dostępu do obiektów infrastruktury edukacyjnej i poszczególnych kierunków kształcenia,
  • rozszerzenie oferty edukacyjnej kształcenia zawodowego i ustawicznego,
  • stworzenie warunków do pogłębiania wiedzy kadr kształcenia ustawicznego i zawodowego,
  • wypracowanie wspólnych zasad racjonalnego wykorzystywania ośrodków edukacyjnych AKO,
  • rozpoczęcie zintensyfikowanej współpracy z regionalnymi pracodawcami, promocja kształcenia zawodowego.

Środkiem realizacji tak postawionego celu jest doposażenie istniejących oraz utworzenie nowych wysokospecjalistycznych pracowni w 5 szkołach i placówkach kształcenia zawodowego i ustawicznego w Kaliszu, tj. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr2, Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich, Zespole Szkół Techniczno - Elektronicznych, Zespole Szkół Ekonomicznych oraz w Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego.

Projekt zakłada realizację wyłącznie zadań inwestycyjnych polegających na rozbudowie, przebudowie, modernizacji oraz adaptacji na cele edukacyjne pomieszczeń poszczególnych budynków ww. szkół i placówek wraz z zakupem wysokospecjalistycznego, nowoczesnego sprzętu i wyposażenia.

  

Zespół Szkół Ekonomicznych w Kaliszu uczestniczy w projekcie „Kalisz –przestrzeń dla profesjonalistów. Kwalifikacje i doświadczenie inwestycją w przyszłość młodzieży z Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej”.

Źródło dofinansowania:

WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA 2014–2020.Działanie 8.3 Wzmocnienie oraz dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Poddziałanie 8.3.5 Kształcenie zawodowe młodzieży i dorosłych w ramach ZIT dla rozwoju AKO.

Całkowita wartość projektu: 1 395 370,98 zł.

Dotacja z EFS: 1 255 833,83 zł.

Okres realizacji: 01.04.2017 r. -30.04.2019 r.

Celem projektu jest dostosowanie oferty kształcenia zawodowego 6 kaliskich placówek edukacji zawodowej do potrzeb rynku pracy.

Przedmiot projektu: staże i praktyki zawodowe, obóz naukowy, kursy przygotowujące na studia, doradztwo zawodowe, zajęcia dodatkowe dla uczniów, wsparcie uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień; szkolenia doskonalące, studia podyplomowe i praktyki zawodowe dla nauczycieli, doposażenie szkolnych pracowni, tworzenie sieci współpracy.

Placówki kształcenia zawodowego uczestniczące w projekcie: Zespół Szkół Samochodowych w Kaliszu, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr2 w Kaliszu, Zespół Szkół Ekonomicznych w Kaliszu, Zespół Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Kaliszu, Zespół Szkół Techniczno – Elektronicznych w Kaliszu, Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Kaliszu.

W projekcie łącznie udział weźmie 248 uczniów, 53 nauczycieli oraz 4 instruktorów praktycznej nauki zawodu.

wymagania edukacyjne technik ekonomista

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY DLA CZTEROLETNIEGO TECHNIKUM NR 2 W KALISZU

ZAWÓD: TECHNIK EKONOMISTA PRZEDMIOTY ZAWODOWE

 

KLASA I

 

KLASA II

 

KLASA III

 

KLASA IV

wymagania edukacyjne ogólnokształcące

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY DLA CZTEROLETNIEGO TECHNIKUM NR 2 W KALISZU

ZAWÓD: TECHNIK EKONOMISTA, TECHNIK HANDLOWIEC, TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY 

PRZEDMIOTY OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

 

KLASA I

  

KLASA II

  

KLASA III

  

KLASA IV

 

autograf R.Ligockiej

Dnia 24 czerwca 2017 roku w Pałacu Radolińskich w Jarocinie odbyło się spotkanie z Romą Ligocką – malarką, scenografką i przede wszystkim autorką wielu książek, m.in. „Dziewczynki w czerwonym płaszczyku”.
Wszystkie 5 książek autorki dostępnych w bibliotece zostały opatrzone autografem!

BIZNESPLAN

Zagadnienia na sprawdzian z działu przedsiębiorstwo

  • Czynniki produkcji (wymienić, zdefiniować i podać przykłady).
  • Rodzaje działalności gospodarczej (wymienić, zdefiniować i podać przykłady, PKD).
  • Klasyfikacja przedsiębiorstw (pojęcia osoby fizycznej, osoby prawnej, zdolności prawnej i osobowości prawnej, znajomość  form organizacyjno-prawnych)
  • Rodzaje spółek (wymienić typy spółek, określić dokument założycielski, wysokość minimalnego kapitału spółki, odpowiedzialność za zobowiązania i reprezentację spółki, wymienić organy spółek).
  • Biznesplan (znać pojęcie i funkcje biznesplanu oraz zasady jego sporządzania, analiza SWOT - znać jej elementy i podać przykłady).
  • Znać formy opodatkowania przedsiębiorstw (wymienić zasady opodatkowania w danej formie, znać zalety i wady poszczególnych form).
  • Bilans (umieć sporządzić bilans poprzez przyporządkowanie składników do danej grupy bilansowej).
  • Próg rentowności (znać pojęcie kosztów stałych i zmiennych, całkowitych i jednostkowych, policzyć  i zinterpretować próg rentowności, obliczyć zysk lub stratę na podstawie podanych wielkości: ilości produkcji, ceny sprzedaży i  kosztów)

  

 

MATERIAŁY Z LEKCJI

I. MARKETING

Pojęcie marketingu pochodzi się od angielskiego słowa „market” dosłownie oznaczającego rynek. Początki tej dziedziny datuje się na lata 1902-1905. Przez marketing rozumiemy działalność przedsiębiorstw mających na celu poznanie i dostosowanie się do potrzeb rynku oraz oddziaływanie na popyt i podaż przy uwzględnieniu potrzeb, wymagań i preferencji nabywców. Dziedzinę tę można określić więc jako dostosowywanie się podmiotów gospodarczych do zmiennych warunków rynku i aktywne wywieranie nań wpływu dla osiągnięcia swoich celów.

  

 Proces kreowania strategii marketingowej obejmuje obejmuje kilka faz:

  • analizy SWOT,
  • zidentyfikowania i ustalenia celów strategicznych,
  • wyborze rynku docelowego (segmentu),
  • kompozycji marketingu-mix (4P),
  • podziału i uruchomieniu środków,
  • kontroli uzyskanych efektów.

 

Analiza SWOT (której nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich wyrazów: strengths (atuty), weaknesses (słabości), opportunieties (okazje), threaths (zagrożenia)[1] polega na zbadaniu mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz  na rozpoznaniu szans i zagrożeń pochodzących z otoczenia przedsiębiorstwa. W pierwszym przypadku ważne jest krytyczne podejście do oceny własnych zasobów i konkurencyjności pozycji rynkowej, a w drugim do prawidłowego ujawnienia wszystkich potencjalnych szans działania i zagrożeń wynikających ze zmian zachodzących w otoczeniu. Badanie otoczenia zmierza do wczesnego rozpoznania ogólnych tendencji rozwoju wydarzeń i prognozowania zmian, by już na tym etapie planować scenariusz reagowania przedsiębiorstwa na przyszłe zmiany, zanim jeszcze zaczną na nie oddziaływać.

 

Analiza potencjału przedsiębiorstwa ma na celu ocenę własnych zasobów i zdolności konkurencyjnej, dokonywaną na podstawie porównania z głównym konkurentem lub kilkoma najważniejszymi konkurentami.

 

Kolejną fazą jest określenie rynków zbytu, czyli grup odbiorców, od nich bowiem zależy przede wszystkim sukces firmy. Dokonanie segmentacji nie jest jednak sprawą łatwą, szeroka gama czynników wpływających na zachowania konsumentów powoduje, że zawsze należy poszukiwać takich kryteriów segmentacji, które byłyby  właściwe z punktu widzenia przedsiębiorstwa, jego produktów i klientów. Dla przygotowania własnej segmentacji rynku warto rozważyć cztery grupy kryteriów, umożliwiających jednorodny podział na konsumentów. A mianowicie:

  • potrzeby konsumentów,
  • zachowania względem produktu,
  • zachowania konsumentów w procesie zakupu,
  • czynniki demograficzne i przestrzenne.

 

Przeanalizowanie powyższych zagadnień pozwali lepiej poznać konsumentów, do których kierowany jest produkt, promocję i cenę oraz przygotowywać kanały dystrybucji. Jest tu mowa o elementach marketingu-mix (tzw. 4p), który stanowi kolejny etap formułowania strategii marketingowej[2].

 

Produkt stanowi realną ofertę rynkową, obejmującą wszystkie wytwory, które można zaoferować nabywcom do konsumpcji, użytkowania lub dalszego przetworzenia.

Cena jest sumą środków pieniężnych, jaką klienci płacą za otrzymany produkt. Musi być ona proporcjonalna do wartości oferty, w przeciwnym wypadku, gdy będzie ona za wysoka konsumenci wybiorą produkt konkurencyjny, a gdy będzie zbyt niska klienci zaczną nabierać podejrzeń co do jakości oferty.

 

Dystrybucja obejmuje szereg czynności mających udostępnić produkt klientom. Ustala się tu przepływ produktu w odpowiednich kanałach, w odpowiednie miejsce i czas.

 

Zadaniem promocji jest przekazanie informacji o przedsiębiorstwie i jego produktach oraz komunikowanie się z rynkiem. Głównymi środkami promocji są: reklama, sprzedaż osobista, promowanie sprzedaży, public relations.

 

Nie zawsze idealna kompozycja marketingu-mix jest możliwa do realizacji, czasami bowiem środki nie pozwalają  na jej urzeczywistnienie. Wybiera się wtedy alternatywną kompozycję, która być może nie zapewnia maksymalnych efektów, ale mieści się w granicach nakładów.

 

II. Strategia Produktu

Podstawowym elementem marketingu-mix jest produkt, czyli jakikolwiek przedmiot wymiany, który znalazłszy się na rynku może zostać nabyty, a następnie użyty lub skonsumowany, zaspokajając czyjeś pragnienia i potrzeby[3]. Produkt składa się z kombinacji cech fizycznych i niefizycznych, lub inaczej materialnych i niematerialnych, które dążą do możliwie pełnego usatysfakcjonowania klienta. Posiadanie produktu zapewnia nabywcom określony pożytek, dlatego definiowany jest on często jako pewien zbiór korzyści. Różne preferencje, gusty i potrzeby sprawiają, że ten sam produkt jest różnie postrzegany przez nabywców, którzy dokonują zakupu sugerując się jedną lub kilkoma jego cechami wiodącymi, tworzącymi tzw. rdzeń korzyści produktu[4].

 

Struktura produktu pozwala wyodrębnić pięć jego poziomów. Najniższy poziom stanowi podstawowy pożytek, czyli istotę produktu. Następny poziom to produkt w formie podstawowej. Trzeci poziom to produkt oczekiwany, zbiór cech i warunków, jakie oczekują nabywcy decydując się na zakup. Na czwartym poziomie znajduje się produkt ulepszony, tzn. taki, który proponuje dodatkowe usługi lub korzyści pozwalające na odróżnienie go od oferty konkurentów. Piąty poziom to produkt potencjalny, czyli zapewnienie możliwości dokonania ulepszeń i przekształceń, jakim może ulegać produkt w przyszłości[5].

  

Podstawowym założeniem i celem marketingu jest proces maksymalizacji użyteczności produktów i satysfakcji konsumenta. Nabywca kupując określoną ofertę, oczekuje nie tylko zaspokojenia swoich potrzeb, ale także satysfakcji z dokonanego zakupu.

 

Planowanie asortymentu musi odzwierciedlać w swojej strukturze cykle życia poszczególnych produktów, czyli zmienne w czasie wielkości sprzedaży, co ma znaczący wpływ na sumę uzyskiwanych przychodów. Działania kompozycyjne powinny być realizowane w taki sposób, aby zapewnić harmonijny wzrost globalnej sprzedaży i optymalny zysk. Poszczególne produkty muszą być zatem tak dobrane, aby konsekwencje spadku i zwiększania popytu na jednych rynkach były kompensowane wzrostem sprzedaży na innych.

 

Analiza cyklu życia produktów jest jedną z głównych przesłanek programowania innowacji i jednocześnie jedną z istotnych metod oceny programu asortymentowego. Cykl życia produktu dzieli się na cztery fazy:

  1. wprowadzenie produktu na rynek,
  2. wzrost sprzedaży,
  3. dojrzałość
  4. spadek sprzedaży.

Wprowadzenie produktu cechuje powolny wzrost sprzedaży. Produkt jest jeszcze mało znany na rynku, aklientami są przede wszystkim „innowatorzy”.

 

Cechą stadium wzrostu sprzedaży jest jej szybki rozwój w wyniku akcji promocyjnej, rozwoju, dystrybucji oraz rozchodzenia się informacji drogami nieformalnymi. Ważnym środkiem oddziaływania na rynek na tym etapie jest reklama.

 

W stadium dojrzałości rynkowej rozmiary sprzedaży wzrastają, a tempo tego wzrostu maleje. Produkt jest nabywany przez duże segmenty rynku, jego jakość jest już powszechnie znana. Szczególne znaczenie dla konsumentów może mieć tutaj cena. Rynek na końcu tej fazy zaczyna się nasycać i jeżeli poprzednio jako środek oddziaływania użyto cenę, to obecnie traci ona swą skuteczność.

 

W fazie starzenia (spadku) się produktów ewolucja potrzeb konsumentów, a także konkurencyjność innych produktów powodują zanik danego produktu na rynku.

 

Faza wprowadzenia:

  • produkt zostaje wprowadzony na rynek
  • cena zależy od strategii cen, wysoka albo niska
  • dystrybucja ograniczona lub intensywna
  • promocja intensywna
  • sprzedaż na niskim poziomie
  • zysk-brak a nawet straty
  • klienci-innowatorzy

  

Faza wzrostu:

  • produkt- pojawiają się produkty konkurencyjne
  • cena wysoka spada, niska rośnie
  • dystrybucja- udoskonalenie
  • promocja ma mniej intensywny charakter
  • sprzedaż-duże tempo wzrostu sprzedaży
  • duże tempo wzrostu zysku
  • klienci naśladowcy, liderzy opinii

 

Faza dojrzałości:

  • ulepszanie produktu, nowy kolor, opakowanie, nowe zastosowania
  • cena na tym samym poziomie
  • dystrybucja stabilna
  • promocja przypominająca
  • sprzedaż ustabilizowana, stała na max poziomie
  • zysk stały na max poziomie
  • klienci: wczesna i późna większość

  

Faza spadku:

  • spada popularność produktu
  • cena spada
  • maleje intensywność produkcji
  • promocja-słabe oddziaływanie
  • sprzedaż spada
  • zysk spada, zanika
  • klient-maruderzy

  

Analiza cyklu życia pozwala właściwie kreować strategię produktu. Narzędziem optymalizacji programu asortymentowego jest analiza portfelowa, polegająca na rozmieszczeniu produktów stanowiących ofertę marketingową w dwuwymiarowej macierzy i na tej podstawie przeprowadzeniu diagnozy całego ich zbioru. Jej główne założenie jest to, że obecna sytuacja finansowa i rozwojowa każdego przedsiębiorstwa jest wypadkową sumy sytuacji poszczególnych jego produktów, których plany rozwojowe powinny zostać wzajemnie zbilansowane w celu długookresowej maksymalizacji efektów działań danego podmiotu[6].

 

W ramach analizy portfolio każdy produkt klasyfikowany jest do jednej z czterech kategorii. Najszerzej stosowaną wersją analizy portfelowej jest tzw. model bostoński, którego graficzne przedstawienie obrazuje poniższy wykres:

 

Macierz produktów według analizy portfelowej

 

Analiza BCG (Boston Consulting Group) zakłada, że produkty należy zidentyfikować według dwóch kryteriów: udziału w rynku i dynamiki sprzedaży. W ten sposób można podzielić produkty na cztery grupy, tj. „gwiazdy”, „dojne krowy” („złote kury”), „trudne dzieci” („znaki zapytania”), „psy” („porażki”, „kule u nogi”). Analiza portfelowa wskazuje na pożądane sekwencje przepływu środków finansowych między grupami produktów, pozwala utrzymać harmonię między „żywicielami dnia dzisiejszego” a „produktami jutra”.

 

„Trudne dzieci” to produkty mające początkowo względnie mały udział w rynku. Są to z reguły produkty nowe, innowacyjne, pochłaniające znaczne środki na ich rozwój i wprowadzenie na rynek.

 

„Gwiazdy” mają już względnie wysoki udział w rynku. Znajdują się w fazie wzrostu i rokują, że w przyszłości to one właśnie będą dostarczały środki finansowe, lecz na tym etapie jeszcze one same ich wymagają. „Gwiazdy” gwarantują długofalowy wzrost i przyczyniają się do ekspansji.

 

„Dojne krowy” mają wysoki udział w rynku, dopiero w tej fazie można mówić o sukcesie danego produktu. Dostarczają środków finansowych na rozwój produktów z grupy „trudnych dzieci” i „gwiazd”. Zwrot zainwestowanego w nie kapitału warunkuje przyszły rozwój firmy, w związku z tym każda firma stara utrzymać się opanowaną już część rynku bez jego rozbudowy, gdyż zmniejszając koszty i prowadząc inwestycje podtrzymujące dany stan rzeczy osiąga maksymalny zysk.

 

„Psy” zwane „porażkami” to produkty w fazie nasycenia bądź spadku, przynoszą stratę będąc jedynie obciążeniem dla firmy. Polityka w tej fazie prowadzi do odcięcia od nich środków inwestycyjnych i jak najszybszego wycofania z produkcji.

 

Analiza portfolio metodą BCG pomaga w oznaczeniu faz produktów w asortymencie i wskazuje na takie jego kształtowanie, by było w nim jak najwięcej „gwiazd”, które w przyszłości mogą być wylansowane na „dojne krowy”.

 

III. Strategia Ceny

Cena odzwierciedla popyt na to dobro, przesądza o jego konkurencyjności. Przy planowaniu cen zasadnicze znaczenie ma również aspekt psychologiczny, czyli tzw. paradoks cen. Konsumenci akceptują jeżeli ustalone są na odpowiednim poziomie. Podniesienie lub obniżenie ceny może spotkać się z ich negatywną reakcją. Cena zbyt niska może być kojarzona z niską jakością produktu, a cena zbyt wysoka może doprowadzić do ujemnych zmian w popycie, a co za tym idzie do spadku sprzedaży.

 

Wiele przedsiębiorstw o mniejszych rozmiarach, podporządkowuje cenę przeciętnemu jej poziomowi. Strategia ceny oparta na poziomie oferowanym przez konkurencję jest istotna, gdy nasilenie konkurencji jest tak duże, że nie pozostawia marginesu wyboru. W innej sytuacji, kiedy na rynku dominują niektórzy z producentów, cenę kształtuje lider, a pozostali dostosowują się do tej ceny. W ramach tej strategii można wyróżnić jej dwa warianty: strategię ceny na poziomie nieco wyższym od ceny konkurencyjnej i drugi – na poziomie nieco niższym.

 

Pierwsza odmiana jest dopuszczalna dla firm, które mają ustabilizowaną markę na rynku i lepszy od innych image. Inne jednostki, zwłaszcza te które dopiero wchodzą na rynek, muszą stosować drugi z wymienionych wariantów.

 

Kolejną strategią jest tzw. strategia ceny maksymalnej, to znaczy najwyższej którą zaakceptuje rynek. Jest ona stosowana, gdy konkurencja jest znikoma, popyt jest nieelastyczny i przewyższa podaż. Wadą jej jest, oprócz względów moralnych i społecznych, że wysoki poziom zysku osiągany przez taka firmę jest zachętą dla pozostałych, które nie działały dotychczas na danym rynku, ale podejmują działania konkurencyjne.

 

Rodzaje narzędzi polityki cen:

  1. Różnicowanieceny w zależności od warunków sprzedaży i zapłaty za produkt(rabaty)
  2. Sprzedaż produktów komplementarnych i ustalenie ceny jednego z nich na niższym poziomie
  3. Rabaty (dyskonto)- nabycie produktu po niższej cenie po spełnieniu określonych warunków
    • rabat związany z charakterystyką nabywcy-obniżanie cen ze względu na wiek, zawód, przynależność do organizacji,
    • rabat ilościowy-obniżenie ceny w związku z zakupem określonej ilości produktów:
      • niekumulatywny - przy jednorazowym zakupie
      • kumulatywny - dla tych którzy kupują określona ilość produktów w danym czasie
    • rabat sezonowy-obniżka ceny dla nabywców kupujących poza czasem jego konsumpcji,
    • rabat przestrzenny-sprzedaż po niższej cenie w określonych rejonach,
    • rabat handlowy-obniżanie ceny dla pośredników w zamian za realizacje funkcji związanych z ofertą sprzedaży.
  4. Odroczenie płatności to zapłata za produkt nie w momencie dostawy, lecz po upływie określonego czasu.
  5. Skonto to obniżenie ceny w wypadku zapłaty za produkt w momencie realizacji umowy lub określonym przez sprzedawcę czasie.

 

Niejednorodną politykę cenową stosuje się wobec różnych segmentów rynku. Zależy on bowiem od pozycji i znaczenia klienta oraz jego siły przetargowej.

Polityka cenowa może także polegać na oferowaniu po względnie niskich cenach swoich produktów podstawowych, zachęcając w ten sposób do korzystania z pozostałej oferty asortymentowej.

 

IV. Strategia Dystrybucji

Aby klient mógł być w pełni usatysfakcjonowany z zakupu i posiadania produktu oferta rynkowa musi wykreować odpowiednią użyteczność formy, czasu i miejsca. Realizacja tego celu jest równoznaczna z podejmowaniem określonych działań i wykorzystywaniem instrumentów, które składają się na politykę dystrybucji i stanowią kolejny po produkcie i cenie element marketingu-mix. Podstawowym instrumentem tej polityki są kanały dystrybucji, czyli sposób połączeń i kolejność jego uczestników warunkujących przepływ produktów od producenta do odbiorcy.

 

Przy badaniu segmentu klientów, którym zamierza się oferować swoje produkty istotne stają się czynniki demograficzne, ekonomiczne i społeczne. Za ich pomocą można zaprogramować długość kanału dystrybucji, stopień bezpośredniości sprzedaży i sposób przedstawienia oferty.

 

Sam produkt wraz ze swoimi funkcjami wskazuje na wybór kanału o określonej długości i głębokości. Od wielkości asortymentu zależy bowiem liczba punktów lokalizacyjnych i sposób obsługi klientów. Im wyższa jest cena danego produktu tym krótszy i bezpośredni powinien być kanał dystrybucji.

 

V. Strategia Promocji

Do instrumentów promocji należą wszelkie środki taktyczne i strategiczne, które dążą do umocnienia na rynku pozycji oferowanych produktów i akwizycji ich sprzedaży. Promocję traktuje się jako uzupełnienie pozostałych elementów marketingu-mix. Jej nieuwzględnienie może przy opracowywaniu marketingowej strategii działania może prowadzić do tworzenia strategii niepełnej lub nieskutecznej. Chodzi bowiem, by klient nie spotkał się z oferowanym produktem w sposób przypadkowy. Zapobiec temu mają środki polityki promocji sprzedaży spełniającej dwie funkcje:

  • informacyjną o produkcie, jego cechach, cenie i formach sprzedaży;
  • wspierającą sprzedaż.

 

Jej elementami są: popieranie sprzedaży, reklama, sprzedaż osobista, public relations i publicity. Zależności i powiązania środków promocji z pozostałymi elementami marketingu-mix zostały przedstawione na poniższym schemacie.

Narzędzia promocji a marketing-mix

Popieranie sprzedaży obejmuje działania i środki w celu zwiększenia atrakcyjności produktu wobec klienta, wzmożenia jego zainteresowania ofertą, uświadomienia lub wywołania potrzeby jego posiadania i zachęcania do  podjęcia decyzji o jego zakupie. Środki takie powinny wykreować pewną wartość dodatkową produktu, która zwiększa jego atrakcyjność. Są one wykorzystywane nieregularnie i w stosunkowo krótkim okresie (w przeciwnym razie stają się czymś normalnym i tracą walor promocyjny), przyjmują najczęściej postać materialną stanowiąc dla klienta wyraźną korzyść- są nimi np. rabaty, ulgi, okresowe obniżki cen, premie specjalne, konkursy z nagrodami itp.

 

Sprzedaż osobista polega na bezpośrednich kontaktach sprzedawcy z nabywcą, podczas którego sprzedawca stara się przekonać nabywcę do zakupu, wskazując na zalety i korzyści. Wykorzystanie sprzedaży bezpośredniej jest tym bardziej uzasadnione, jeżeli produkt jest skomplikowany, decyzja o zakupie jest poprzedzona  długą analizą oferty przez klienta, kanały dystrybucyjne są krótkie i bezpośrednie, reklama nie jest wstanie skutecznie oddziaływać na rynek docelowy lub nie może przekazać wszystkich informacji o produkcie.

 

Ważnym środkiem promocji jest reklama – wszelka płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania produktów i usług przez określonego nadawcę. Reklamę charakteryzuje to, że wykorzystuje kontakt pośredni z klientami za pomocą środków masowego przekazu. Można wyróżnić trzy jej rodzaje:

 

  • reklamę pionierską – informuje klienta o cechach produktu, zakresie usług, warunkach sprzedaży, terminach i miejscach sprzedaży itp.,
  • reklamę konkurencyjną – przekonuje klientów do zaakceptowania oferty poprzez ukazanie atutów w stosunku do konkurencji,
  • reklamę utrwalającą – przypomina nabywcom walory reklamowanych już wcześniej produktów.

 

Proces wyboru danego rodzaju reklamy wymaga wcześniejszego ustalenia: podmiotów reklamy (producenci, pośrednicy) odbiorców, celów reklamy (np. stymulacja popytu pierwotnego czy wtórnego), sposobów reklamy (oddziaływanie bezpośrednie lub pośrednie), środków reklamy (prasa, radio, telewizja, publikacje, poczta, ulica), sposobu finansowania.

 

Istotne znaczenie w formułowaniu przekazu reklamy ma stopień oryginalności, czytelności, atrakcyjności. Dźwignią reklamy jest slogan, stanowi on wyjątkowo skuteczne narzędzie zmiany postaw konsumenta, często mimowolnie pojawia się w świadomości i jest szybko rozpowszechniany.

 

Duży sukces odnoszą reklamy mobilne (nadrukowane na autobusach, przewożone przez samochody najbardziej ruchliwymi ulicami miast) wspomagane bilbordami o tej samej treści.

 

Innymi instrumentami promowania produktów jest propaganda gospodarcza (public relations) i publicity. Są one rodzajem komunikacji przedsiębiorstwa z otoczeniem i w przeciwieństwie do reklamy mają formę bezpłatną mimo, że również związane są z kosztami. Propaganda gospodarcza oznacza zespół celowo zorganizowanych działań zapewniających systematyczne nawiązywanie i utrzymywanie więzi ze społeczeństwem. Publicity to zespół celowo zorganizowanych działań nastawionych na wywołanie rozgłosu w środowisku.

 

Do środków przekazu wykorzystywanych przez public relations należą: przekazywane przez firmę lub niezależnie od niej wiadomości, konferencje, sympozja, pokazy, oferty, sponsoring, akcje na rzecz środowiska itp. Ideą stosowania powyższych środków jest tworzenie i utrwalanie zaufania otoczenia do danego przedsiębiorstwa oraz kształtowanie przychylnej atmosfery wokół jego działalności. Kreacji reputacji, właściwego image’u i tożsamości firmy służy publicity, czyli przychylne opinie niereklamowe w środkach masowego przekazu. Wizerunek firmy jest jej obrazem w świadomości społecznej, natomiast tożsamość to za pomocą czego firma się identyfikuje.

  

BIZNESPLAN - STRUKTURA PREZENTACJI

(więcej informacji znajdziesz w podręczniku strona 143)

Gotową prezentację należy wysłać na adres tom_tomi@wp.pl do 8 marca br.

 

  • Slajd 0 - slajd tytułowy z danymi ucznia (imię, nazwisko nr dziennika)
  • Slajd 1 - DANE IDENTYFIKACYJNE i STATUS PRAWNY PRZEDSIĘBIORSTWA (nazwa, adres, NIP, REGON, numer konta oraz forma organizacyjno-prawna przedsiębiorstwa)
  • Slajd 2 - STRESZCZENIE (jak każde streszczenie będzie napisane po skończeniu całej pracy więc na razie tylko informuję, że takowy slajd będzie, ale uzupełniony jako ostatni).
  • Slajd 3 - PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI (tu trzeba opisać czym dokładnie zajmuje się przedsiębiorstwo, komu sprzedaje produkty tj. określić segment)
  • Slajd 4 - HISTORIA DZIAŁALNOŚCI (krótko opisana historia od momentu założenia do chwili obecnej np. jak zmieniała się wielkość sprzedaży, zatrudnienia, można użyć wykresów, schematów itp.)
  • Slajd 5 - FORMA RACHUNKOWOŚCI I OPODATKOWANIA (to element z dzisiejszych zajęć, tu należy określić i uzasadnić dlaczego przedsiębiorstwo stosuję taką czy inną formę).
  • Slajd 6 - GŁÓWNE PRODUKTY (na tym slajdzie trzeba przedstawić/ opisać najważniejsze produkty lub usługi jakie oferowane są przez przedsiębiorstwo, mogą tu być też  zamieszczone np. małe zdjęcia tych produktów)
  • Slajd 7 i 8 -  ANALIZA SWOT
  • Slajd 9 i 10 - STRATEGIA PRODUKTU (opis produktu, zdjęcia, stwierdzenie, które wyraźnie definiuje wyrób, usługę na swoim rynku i porównuje go z konkurencją w przyszłości, analiza portfelowa BCG, obietnica dla klienta - stwierdzenie podsumowujące korzyści z wyrobu lub usługi dla klienta)
  • Slajd 11 - STRATEGIA CENY (omów w zarysie specyficzne wyceny lub politykę cenową, porównaj z podobnymi wyrobami, wymień narzędzia cenowe i uzasadnij założenia strategii cenowej).
  • Slajd 12 - STRATEGIA DYSTRYBUCJI (opisz zaplanowane kanały dystrybucyjne)
  • Slajd 13 - STRATEGIA PROMOCJI (omów w zarysie plan promocji, stosowane narzędzia promocji i wykorzystane do tego media promocyjne, uzasadnij tychże narzędzi i mediów np. jeśli będzie reklama to jaki będzie slogan, w jakich mediach reklama ma być wyemitowana (prasa, TV, radio, portal internetowy wp.pl, plakat itp.) i dlaczego akurat w tych mediach).
  • Slajd 14 - BILANS (planowane składniki aktywów i pasywów w ujęciu tabelarycznym).
  • Slajd 15 - PLAN FINANSOWY (Planowana sprzedaż ilościowo i wartościowo, obliczenie i analiza progu rentowności).
  • Slajd 16 - PODSUMOWANIE (Opisać czyyniki ryzyka, które mogą zaszkodzić lub pomóc w przedsięwzięciu opisanemu w biznesplanie np. wprowadzeniu nowego produktu, rozwinięciu rynku, zwiększaniu sprzedaży itp.
  • Slajd 17 - SPIS TREŚCI (łącza do poszczególnych sladów, aby można łatwo przeskakiwać do konkretnego slajdu).


[1] A. Sznajder, Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym, PWN, Warszawa 1992, s. 52.

[2] L. Garbarski, I Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, PWE, Warszawa 1994, s. 42.

[3] Podstawy marketingu, praca zbiorowa pod red. H. Mruka, op. cit. , s. 143.

[4]  Podstawy marketingu, praca zbiorowa pod red. J Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków 1997,  s. 114.

[5] P. Kotler, Marketing – analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebether i S-ka, Warszawa 1994, s. 401.

[6] Strategiczne planowanie marketingowe, praca zbiorowa pod red. A. Stysia, PWE, Warszawa 997, s. 206.

Projekt SIGG

Prawie czterdziestu uczniów Ekonomika bierze udział w XV edycji projektu SIGG, którego organizatorem są:

  • Fundacja im. Lesława A. Pagi,
  • Giełda Paierów Wartościowych, która pełni funkcję administratora. Administrator SIGG monitoruje wartość portfela każdego Zespoł.

 Uczniowie stworzyli zespoły liczące od 2 do 4 osób, nad pracą których czuwają nauczyciele–opiekunowie Monika Walendowska i Tomasz Walendowski.

Szkolna Internetowa Gra Giełdowa to symulacyjna gra inwestycyjna, która uczy inwestowania na giełdzie. Zwycięzcy, czyli zespoły, które uzyskały najwyższą stopę zwrotu ze swoich wirtualnych inwestycji, a także najlepsi finaliści kursu e-learningowego zdobywają cenne nagrody.
Celem projektu jest edukacja ekonomiczna młodzieży w zakresie mechanizmów działania rynku kapitałowego oraz giełdy. Projekt składa się z dwóch podprojektów:

  • Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej,
  • kursu e-learningowego.

 

Konkurs polega na inwestowaniu wirtualnego kapitału 20 tys. zł w instrumenty warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.
Środki te zdeponowane są na nieoprocentowanym rachunku pieniężnym, który wraz z rachunkiem papierów wartościowych stanowi część rachunku inwestycyjnego każdego zespołu. Przedmiotem wirtualnych inwestycji w Grze są wyłącznie akcje spółek wchodzące w dniu rozpoczęcia Gry w skład indeksów WIG20 i mWIG40 oraz ETF-y i kontrakty terminowe na akcje pojedynczych spółek.
Transakcje odbywają się za pośrednictwem platformy internetowej.

 

SIGG składa się z gry podstawowej, która trwać będzie w terminie od 10 października 2016 r. do 15 stycznia 2017 r. oraz dogrywki, która trwać będzie od 1 do 31 marca 2017 r. Kurs e-learningowy rozpoczyna się w dniu 10 października 2016 r., a kończy 15 stycznia 2017 r. Klasówka przewidziana jest w terminie 9-15 stycznia 2017 r.

Projekt przebiega wg poniższego harmonogramu:

  • 12 września – 30 września 2016 r. - rejestracja uczestników – zarówno do Gry, jak i Kursu
  • 26 września - 7 października 2016 r. - gra testowa
  • 10 października - 31 października 2016 r. - pre test w kursie e-learningowym
  • 10 października 2016 r. - 15 stycznia 2017 r.– gra podstawowa i kurs e-learningowy
  • 1-31 marca 2017 r. - dogrywka polega na inwestowaniu środków pieniężnych na rynku kontraktów terminowych na indeksy i waluty. Do zainwestowania każdy Zespół otrzymuje wirtualne środki w wysokości 50 tysięcy złotych.
  • W terminie 10-31 października 2016 r. odbędzie się PRE TEST - test sprawdzający wiedzę początkową (niezależnie od wyników, jedynie za podejście, Uczestnicy otrzymują taką samą ilość dodatkowych punktów)
  • Test 1 - 10- 16 października 2016 r.
  • Test 2 - 17- 23 października 2016 r.
  • Test 3 - 24 - 30 października 2016 r.
  • Test 4 - 31 października - 6 listopada 2016 r.
  • Test 5 - 7- 13 listopada 2016 r.
  • Test 6 - 14 - 20 listopada 2016 r.
  • Test 7 - 21- 27 listopada 2016 r.
  • Test 8 - 28 listopada - 4 grudnia 2016 r.
  • Test 9 - 5- 11 grudnia 2016 r.
  • Test 10 - 12- 18 grudnia 2016 r.
  • Test 11 - 2- 8 stycznia 2017 r.
  • KLASÓWKA 9 - 15 stycznia 2017 r.

 

A tutaj można zobaczyć naszych uczniów, którzyw Warszawie na gali finałowej SIGG, odebrali dyplomy i nagrody.
  


Koło historyczne

W roku szkolnym 2016/2017 w ZSE w Kaliszu podobnie jak w poprzednich latach we wrześniu rozpoczęło działalność Szkolne Koło Historyczne. Prowadzone ono jest z myślą o uczniach, którzy chcą pogłębić swoją  wiedzę historyczną dotyczącą  miasta Kalisza i regionu w kontekście wspólnych dziejów. Członkowie Koła będą również przygotowywać gazetki szkolne, prelekcje na temat ważnych rocznic narodowych. Zajęcia będą odbywać się co trzeci poniedziałek i czwartek każdego miesiąca na pierwszej godzinie lekcyjnej.

Misja i wizja

Tworzymy szkołę najlepszą z najlepszych, w której każdy uczeń to inny niepowtarzalny człowiek, wychowany w duchu tolerancji i w spójnym systemie uniwersalnych wartości, przygotowany do życia w XXI wieku.

czytaj więcej >

Partnerzy

  
  

Bezpieczna Szkoła

Wszelkie prawa zastrzeżone przez
Zespół Szkół Ekonomicznych w Kaliszu
Projekt i realizacja:
Media Essence / mediaessence.pl